måndag 22 april 2013

Vilken kreativitet!

Jag startar denna veckan med att tipsa om en mysig blogg som
heter Hugskott och infall. Den drivs av Anne som också driver
ett spännande företag som heter Widlunga.
 
Efter att Anne av en slump råkade komma in på min blogg, så blev jag
förstås nyfiken och tittade in hos henne och där möttes jag av en
fantastisk kreativitet och så underbart fina föremål.
 
 

Läs om Anne här och gå sedan in och kolla på allt fint hon åstadkommer!
 
 
Vem är du?
 
Jag är 45 år, gift och mamma till tre pojkar. Vi bor på landet i det hus som min morfar och mormor en gång byggde men varje generation som tagit över har satt sin prägel med tillbyggnader och ändringar så inte mycket är sig likt sedan dess. Min dröm har alltid varit att kunna bo och arbeta på samma plats och det gör jag idag. Jag har min verkstad och utställnigslokal bara ett stenkast från vårt hus.
 
Berätta om ditt företag.
 
Mitt företag heter Widlunga och startade 2005 och det är inriktat på att formge föremål i glas, textil och i grafisk form. Jag har inte begränsat mig till ett område då jag tror att det är en fördel att ha fler ben att stå på och dessutom känns det helt omöjligt. Oftast när jag arbetar med en idé föder det nya tankar som jag bara måste prova. Och samma utgångsidé men i olika teknik ger helt skilda uttryck. Jag tycker att det berikar processen och vill inte avstå från den möjligheten.
 
Jag är så imponerad av det du gör. Har du någon utbildning?
 
Nej, jag har ingen formell utbildning. Jag är uppvuxen i ett konstnärligt hem och det här med färg och form har alltid varit oerhört närvarande. Vad gäller glaset har jag gått ett par kortare kurser för att lära mig grunden och få ett hum om det här med brännkurvor. Sedan läser jag allt jag kommer över, nätet är tex en outsinlig källa till kunskap. Och så har jag provat och gjort fel många gånger. Det var ett stort steg att investera i en ugn och sätta igång men jag har aldrig ångrat mig.
 
Hur kom du på idén med faten och ljuslyktorna?

Oj, det vet jag nästan inte. Ljuslyktorna är populära och har funnits med i sortimentet sedan jag började. Fat gör jag i många storlekar och utföranden. Allra roligast är det att göra riktigt stora fat men de blir väldigt dyra då det glas jag använder är av den lite exklusivare sorten. Det är ett handkavlat amerikanskt glas. Jag försöker göra saker som ska passa alla plånböcker så jag gör även mycket änglar, smycken, skyltar och hjärtan. 

Var säljer du dina alster?

Tidigare har jag visat upp mig vid lite olika arrangemang, t ex temakvällar och bygdedagar. På senare tid har jag istället haft utställningar. Jag tycker det är lättare när jag kan sätta ihop mina olika verksamheter till en harmonisk miljö. Sedan vet ju folk var jag bor och är man intresserad så går det bra att ringa om man vill komma. Jag har inga bestämda öppettider men det är ett mål jag strävar efter. Ett annat mål är att bli mer tillgänglig på nätet och i framtiden starta någon form av webshop. Det finns så mycket jag vill göra, det som begränsar mig nu är att tiden inte riktigt räcker till.

 
 


10 kommentarer:

  1. Här i bloggvärlden kan man verkligen "springa på" en massa intressanta människor.

    SvaraRadera
  2. Spännande att läsa om kreativa kvinnor!
    Inspirerande!

    Ha en skön dag/Hannis

    SvaraRadera
  3. Jag ska ta mig en titt inne hos henne så snart jag hinner. Kram.

    SvaraRadera
  4. Jättefint och otroligt kreativt.

    SvaraRadera
  5. Ännu en trevlig läsning!!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Jag gillar din idé med att göra detta tema. Intressant att läsa. Duktig kvinna. Det finns så mkt kreativitet uti stugorna. Bra med blogg och nätbutiker.

    SvaraRadera
  7. Du har verkligen valt helt rätt inriktning för din blogg. Du skriver så härligt
    om andra bloggare som är lika kreativa som du är!!
    Ha en fortsatt härlig kväll!
    Kramen

    SvaraRadera
  8. Jag skall genast titta in till henne.
    Kramar i massor finaste du / Jane

    SvaraRadera
  9. Vilken kreativitet! :) Jo dom där lakritsbollarna blev riktigt bra tillslut (fick modifiera receptet något). Smaken blev över förväntan! Jag kanske ska lägga ut receptet? Kram

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset! Nu har jag hittat två bloggar (din också) som verkar inspirerande och roliga att läsa :)

    SvaraRadera