torsdag 14 mars 2013

Jag skulle vilja

Egentligen skulle jag vilja kunna tjäna pengar på mitt bloggande.
Det är väl mångas dröm antar jag.
Men hur går man tillväga då? Vad har du för tankar och åsikter om det?
En hel del har ju faktiskt lyckats.
Vad jag förstår så är det bästa om man skapar sig en egen nisch på bloggen. Den ska tydligen
inte vara för spretig med sitt innehåll. Alltså en del fokuserar sig på mat, mode eller inredning.
Det gäller att komma på sin egen grej och vara bra på det tror jag.
Att locka läsare är ju den stora grejen och få dem att hänga kvar förstås.
Tror det är viktigt med inte för långa inlägg, det hinner man inte läsa.
Vad tror du?
 
 
Den här ljuslyktan köpte jag häromdagen. Den kan man ha året om vilket är
en fördel tycker jag.
 
 


13 kommentarer:

  1. Visst skulle det vara drömmen att helt och hållet (eller i alla fall till stor del) kunna livnära sig på bloggen. Det är också min dröm. Som det är nu genererar min blogg bara en liten summa... men du, du som gillar att skriva - jag har ett erbjudande som du kanske vill nappa på. Skicka ett mail till mig (telmus "snabela" msn.com) så förklarar jag mer.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du, och sen tror jag på att hålla på och inte ge upp! går säkert lättare att få läsare (& sälja annonser) om man skriver på engelska eller om man skriver mer provokativt. Jag har tänkt många gånger att jag t ex säkert kunde få fler läsare om jag skrev om mina barn, men där går gränsen för mej. Så jag knegar på på mitt lilla sätt och fortsätter, och skulle liksom du vilja försörja mej på bloggandet, men hittills har det varit väldigt klent på det området!

    SvaraRadera
  3. Förresten - det kan löna sig att ha eget domän ibland, jag får alltid nu och då erbjudanden som dom som har blogger inte får, det trots att jag inte har en så stor blogg.

    SvaraRadera
  4. På ett ställe läste jag att det lönar sig inte att ha reklam för att tjäna pengar, om man inte har över hundra läsare om dagen. Och efter det behövs det många läsare för att det ska bli lite pengar. det finns flera olika reklam möjligheter man kan ha och för en del av dem får man bara pengar om någon klickat på reklamen och gått in på den sidan. Du har rätt om nisch. Det verkar vara det som är grejen och att kämpa för det.

    Jag har bestämt att min blogg ska vara reklamfri. Tycker reklam förstör mycket på bloggar. En del har ju så väldigt mycket men det behövs kanske det om de ska kunna klara sig på det. Plus många besökare.

    En annan sak som får mig att vara nöjd över att ha en liten blogg är detta hemska näthat och konstiga kommentarer man kan råka ut för. Jag tänker att man kanske klarar sig när man inte har väldigt många läsare. Även om jag ibland tänker att jag ska satsa mer på bloggen. Men då orkar jag inte med att locka läsare, jobba aktivt med det. Det är ett under att jag hinner med det som är nu. Men det är ju så kul så jag tar mig tid :)

    Jag tycker att du ska satsa på din blogg om du känner att du vill. Det kanske väntar något riktigt spännande på dig! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att du vill vara med i Veckans Blogg :) Jag kommer slumpa fram två vinnare på Söndag, Lycka till.

    SvaraRadera
  6. jag har inte tänkt så mycket på det, bloggen är inte för mj ett sätt att kunna tjäna pengar, utan fyller ett helt annat syfte!
    Men jag håller med dej om att textrena bör vara korta, och lättlästa. Jag orkar inte läsa så mycket text, och så gillar jag vackra och inspirerande bilder!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar bloggar som handlar om både mat, mode inredning, vardag familj, ja livet och lite allt möjligt! Kanske för att jag själv skriver om allt möjligt.. Jag har inte tid eller möjlighet att springa och byta krukor, lampor hela tiden ;)
    Sen tycker jag att man lär känna varandra och det tycker jag är
    Ett stort plus!
    Jag läser många av dessa stora kända bloggar men jag kommenterar aldrig kikar mest bara in och kollar...
    Klart att du ska ta steget att testa, vad kan hända???
    Ha en fin kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Hmm, jag vet inte med det där med att tjäna pengar på bloggen. Jag förstår inte hur det funkar om jag ska vara helt ärlig. :) Sen är jag rädd att jag skulle på prestationsångest då. Fast det är klart, det hade ju varit ett trevligt sätt att tjäna pengar på. Svårt det där. Kram

    SvaraRadera
  9. Ja många tjänar ju pengar på sitt bloggande och jag hör väl till den skaran som inte vill göra det, utan ha det som en rolig kravlös hobby.

    Kramaar

    SvaraRadera
  10. Nja det där med att proffsblogga har jag för min del lagt på hyllan för ett bra tag sen. Jag har nog alldeles för mycket integritet och spretar för mycket. Det är ju många som lyckats, men frågan är hur länge man orkar och hur länge det håller. Det finns någon/några som skapade en bloggskola vill jag minnas, dvs om hur man kan lägga upp sin strategi - inte själva bloggandet i sig. kram Milla

    SvaraRadera
  11. Spännande tankar! Visst är det lockande men jag vet inte heller riktigt hur det går till! Underbara Clara vet jag har en bloggskola, kika in där och få lite tips!

    Ha en riktigt härlig helg

    KRam

    SvaraRadera
  12. Ja, det vore en dröm. Men själv är jag nog inte så bra på att nischa mig och så har jag inte tillräckligt många läsare.
    Jag tycker det verkar klokt att iaf prova. Lycka till :)
    Sv: Tack! Jag var på "The studio" en gång för nåt år sen och lekte "modell" - vissa av bilderna blev verkligen jättebra!

    SvaraRadera
  13. Nu är vinnarna i Veckans Blogg dragna. Eftersom jag nyss bytt bloggportal så länkar jag vinnarna på min nya blogg, skynda dig in och titta efter om du vann.

    Direktlänk till vinnarna + nästa veckas tävling:
    http://fames.se/viktoriacaroline/kategori/veckans-blogg/

    Anmäl dig gärna igen, lycka till <3

    SvaraRadera