fredag 26 juli 2013

Läcker design

I dag presenterar jag en kreativ kvinna vid namn Wenche.
Hon är designer och driver W:form
 
 

Sådana här läckra tapeter tillverkar hon.
Så fint att ha i ett barnrum!

 

1. Vem är du?
Jag heter Wenche 32 år gammal och bor med min sambo Daniel. Vi bor tillfälligt i Göteborg över sommaren och flyttar ner till Köpenhamn till hösten. 
2. Berätta om ditt företag.
W:form startades 2009 efter att jag tog examen men då under namnet Wenche Design. Det var först förra året jag bytte namn till w:form och började satsa ordentligt på firman. Tanken med w:form är att designa och utveckla moderna, färgstarka och stilrena produkter till barn. Designen flirtar med 50- och 60-tal och de enkla formerna bildar på ett lekfullt sätt mönster som passar alla.
Just nu tillverkar vi wallstickers och tapeter till barnrummet, men idéer till möbler, textilier och annan inredning finns.
3. Tapeter, hur kommer det sig att du fastnade för den branschen?
Tapeter är ett sätt att lyfta ett helt rum genom att tapetsera möbler, en vägg eller alla väggar.
Jag har alltid varit intresserad av mönster och illustrationer. Kombinationen med inredning och mönster blev naturligt tapeter och textilier när jag sökte Young Designers Formex förra året. Även i år kommer w:form finnas på Formex Young Designers och visa upp sin nya kollektion Zoo i augusti.
4. Hur ser en arbetsdag ut för dig?
Det är svårt att göra en punktlista på hur en dag ser ut då de alla ser olika ut. Det är allt från ny design, kontakter med tillverkare och återförsäljare. Mycket tid går på att hitta inspiration till det man designar och få nya och roliga idéer. Jag är ingen designer som sitter och skissar i en evighet innan den slutgiltiga designen. Jag skapar en bild i huvudet och kanske en snabb slarvig handskiss på idén sedan jobbar jag fram den direkt i datorn. Att alla dagarna ser olika ut är det bästa med att ha eget företag och jobba med det man älskar. Det blir aldrig tråkigt.
5. Bästa tipset för att marknadsföra sig enligt dig.
Är man ett litet företag som inte har råd med stora annonser får man vara kreativ och försöka nå ut på annat sätt. Jag tror det är viktigt att synas så mycket som möjligt på sociala medier såsom facebook, instagram och bloggar. 
 
 

4 kommentarer:

  1. Så coolt att designa tapeter! Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  2. Vad läckra.

    Sv. Snarare; vad hände med hela min uppväxt. Det var ingen lycklig tid. I alla fall inte hemma.

    SvaraRadera
  3. Vilka roliga tapeter! Synd att Eriks rum redan är gjort....
    Kram

    SvaraRadera
  4. Coolt!! Så roligt att du tar upp så olika inriktningar i dina intervjuer Anna, jättekul att få läsa om sånt som jag nästan aldrig kommer i kontakt med. Nya världar öppnas! Ha det gott!

    SvaraRadera