onsdag 13 november 2013

Fårskinn

Jag gillar fårskinn och har länge velat ha ett långhårigt.
I går när jag levererade mina ljus på julmarknaden så passade jag
på att ta en sväng hos de övriga "knallarna". Då träffade jag på Johan
som har en av Sveriges största islandshästgårdar och där vi har varit en
del och ridit.
 
 
Han sålde bl a fina långhåriga isländska fårskinn och det kunde jag
ju inte motstå. Island har vi besökt en gång och det var nästan lite magi
över den resan. På hästryggen i sex dagar i en fantastisk miljö.
 
 
Såklart vi ska ha ett isländsk skinn här hemma.
 
 


19 kommentarer:

  1. Fina. . . kom och tänka på Pärla, min islänning som jag hade när jag var ung.

    Kram N

    SvaraRadera
  2. Självklart :) Vilket härligt skinn! Får kolla dem imorgon.
    Ja jag hoppas verkligen ljusen finns kvar imorgon!
    Ha det gott!
    Kramen

    SvaraRadera
  3. Det tycker jag med! Vilket fint!
    Kul att lju sförsäljningen går så bra!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Åh, vad mjukt det såg ut! Man vill ju bara borra ner näsan och njuta! Jättefint och annorlunda. Tummen upp!

    SvaraRadera
  5. Så värmande och härligt det låter!

    Kaffe är ju ändå bara onyttigt. Mycket bättre med te :)

    Hoppas att du haft en fin dag <3 Jennie

    SvaraRadera
  6. Hej Anna!
    Fårskinn är toppen tycker jag, till mkt! Min svärmor är fårfarmare och våra barn har fått varsitt fårskinn när de föddes av henne. Vi har även några till från henne. De är alldeles underbara både i barnvagnen om vintern, på golvet som mysmattor för barnen och i möbler. Ett sådant fint du fick tag på!
    Tack för fina ord inne hos mig! De värmde gott! Jag instämmer i att det finns en hel del gemensamt. Kanske därför jag känner mig väldigt hemma här på din blogg. Jag tänker ofta på de djur du har hemma hos dig och önskar att vi hade några kaniner och eller höns att pyssla om på dagarna, nu medan jag är hemma med barnen. Djur gör mkt för välbefinnandet och jag tycker de lär barnen så mkt om att ta hänsyn, vårda ngn annan samt förstås djurens icke dömande attityd. Jobbade med autistiska barn under några år och brukade då ta med dem till min gamle häst. Han var helt underbar med dem oavsett vad för tokiga situationer som kunde uppstå. De älskade honom också för det tror jag, han dömde ingen, stod bara lugnt oavsett vem som borstade eller satt på hans rygg, sina 1.69 cm till trots. Tog fram det bästa hos varje barn helt enkelt. Jobbade sedan på behandlingshem under några år där vi hade djur med i behandlingen (låg på en mysig gård på landet), också det bjöd på många fina stunder och minnen. Dock alltid med djurens bästa i åtanke, det tummades det aldrig på. Viktigt tycker jag. Nu lite bokläsning och sedan ladda för en ny dag! Min lille O fick 5 månaders sprutor idag så han har varit lite ledsen men sover nu sött. Hoppas bättre imorgon!
    Önskar dig och familjen en fin torsdag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses, det blev en halv roman skriven här:-)

      Radera
  7. Tjusigt skinn!!

    Vi har lämnat iväg våra första skinn nu och det ska bli spännande att se om de blir bra. Ett är redan sålt, ett annat till salu och ett behåller vi själva. Funderar mycket över fortsättningen med djuren... det är ju lockande att fortsätta med fåren när vi sett att det går så bra.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt skinn! Så gosiga och varma och det ger ett mjukt intryck åt inredningen.

    Min kollega var i Huseby i tisdags och var så nöjd, förutom att det regnade något alldeles förfärligt. Jag har fått ljusleveransen och jag hoppas du har fått pengar ifrån mig på ditt konto. Jag har inte tänt något än, sparar dem till advent:)

    Ha det fint!
    Kram
    Suz

    SvaraRadera
  9. Kan tänka mig att det var magiskt att resa till Island. Står på min lista över platser som jag vill besöka. Kramar Liza

    SvaraRadera
  10. Gudars vilket mysigt fårfäll!! Och ljus, det är så mysigt. Kul att det gick bra på marknaden

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Alltid lika vackert och ombonat med skinn i "stugan" :)
    Ha det gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  12. Så vackert det är med fler färger. Här härjar ju grå, mörkgrå och ljusare grå skinn. Gotländska fårskinn alltså. Men de är såååå dyra. Men jag skulle vilja ha flera i soffan.
    SnålPernilla! Men så är det.
    /P

    SvaraRadera
  13. Vet ju att du också följer Marias tillfrisknande :-). Men sedan några dagar kommer inte jag in på hennes blogg... är det bara min dator eller har du stött på samma? Det sista jag läste var att hon skulle hem på permis över helgen.

    SvaraRadera
  14. Ohh fint det vart med fårskinnet

    SvaraRadera
  15. Så snyggt. Jag skulle också vilja ha ett gäng fårskinn här hemma.

    SvaraRadera
  16. Vad härligt med ett långt fårskinn, mina föräldrar har köpt av en släkting till oss som äger får, men jag har inte riktigt fått in det i vår stil här hemma, men kanske i det nya huset och kanske att vi en dag har egna får i vår nya hage ;-)

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Det är så roligt när man hittar något som man har "filurat" på länge. Ofta är ju skinnen lite dyrare och då vill man ju verkligen ha "rätt".
    Kul att det går så bra med försäljningen av dina ljus. Att det är en LJUS helg gillar jag skarpt. ;)
    Snart är ju första advent här och det tycker jag är en riktigt mysig helg fylld med förväntan och alla ljus. Det här att allt trivsamt ligger framför en gillar jag så mycket.

    SvaraRadera