måndag 10 december 2012

Kuckeliku!


Låt mig presentera vår stiliga tupp. Han är stor och tung och väldigt snäll. Just nu har han sällskap av nio hönor. De är inte så förtjusta i vintervädret utan håller sig mest inne.
För några veckor sedan slaktade vi sex ungtuppar. Det är inte roligt att ta ihjäl dem men det är ju så det fungerar helt enkelt. Nu har vi lite kött i frysen som vi ska laga till vid ett tillfälle. Det känns bra att veta att de hade det bra när de levde och vi vet vad vi stoppar i oss.

Att ha höns är väldigt mysigt. Det finns så många fina raser att välja på. Vi har några blandraser, några skånska blommehöns, några plymouth rock och några isbar. Vi har en tupp till av rasen isbar, han går med sina egna hönor, som har den egenskapen att de lägger grönaktiga ägg.

Till våren tänker vi kläcka fram nya små kycklingar. Det är så fantastiskt att se dem kläckas! Tänk att det bara kan fungera. Lägga in några ägg i en äggkläckningsmaskin och efter tre veckor så börjar de kläckas. Helt otroligt ju!
Posted by Picasa

6 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar! Ja, det var en tuff start men nu mår vi bra. Jag vill också ha höns i framtiden men just nu räcker det med bebis och hund. Förresten, hur hittade du bloggen? Kul att veta. Ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  2. Så fin han är!!! Vi har också höns :)
    http://queenofkammebornia.se/2012/october/formiddagskaffe-med-honorna.html

    SvaraRadera
  3. Så underbart att ha egna höns!! =) Roligt att du börjat blogga! =)

    SvaraRadera
  4. Så fina kaniner ni har! Har haft en som såg precis ut som den svarta på sista bilden. Hennes pappa var belgisk jätte och mamman fransk vädur.

    SvaraRadera
  5. Jamen så mysigt du har det här. Tack för ditt besök på mina bloggar. Ska försöka ta bort den där tråkiga verifieringskoden som bara tar en massa tid & bekymmer. Jag finns utanför Huskvarna. Föder du upp kanoner för köttproduktion eller bara för mys? Har funderat på det där själv men avvaktar tills jag vet mer om framtiden.
    Kram & en riktigt God Jul till dig & din familj
    Ida

    SvaraRadera
  6. Jamen så mysigt du har det här. Tack för ditt besök på mina bloggar. Ska försöka ta bort den där tråkiga verifieringskoden som bara tar en massa tid & bekymmer. Jag finns utanför Huskvarna. Föder du upp kanoner för köttproduktion eller bara för mys? Har funderat på det där själv men avvaktar tills jag vet mer om framtiden.
    Kram & en riktigt God Jul till dig & din familj
    Ida

    SvaraRadera