onsdag 27 november 2013

400 kr för ett inlägg

Det är lite hysch hysch om hur mycket man kan tjäna på sin blogg.
Jag tycker inte det är så mycket att hålla tyst om.
Får ni många erbjudanden om samarbeten på er blogg?
Häromdagen fick jag en förfrågan om jag ville ha ett samarbete med
ett företag och skriva ett inlägg om deras tjänster.
Nu tackade jag nej till det eftersom jag kände att jag inte hann med det
riktigt som jag önskade. Vill inte bara skriva ner något i all hast utan
vill gärna ha lite själ och tanke bakom också.
Nåja, för det skulle jag få 400 kr.
Vad tycker ni om det, är det ett bra pris eller inte?
Jag tyckte i alla fall det var bra att man skulle få pengar och inte en massa
prylar eller liknande.
Men som sagt, denna gången tackade jag nej.
Pengar är inte allt.
 
Intressant att läsa era åsikter och tankar om att hinna med i mitt förra inlägg.
I dag har jag haft bra flyt och hunnit med en hel del.
 
 
Nu tänker jag ta mig tid för de här små godingarna.
 
 


15 kommentarer:

  1. Vad bra att du tar upp detta! Eftersom jag är ny i branschen har jag ingen aning men vill gärna veta. Det verkar inte vara det lättaste att ta reda på heller, känns som att man får prova sig fram och gå på nitarna ibland för att nå dit man vill. Spontant kan jag känna att 400 inte är så mycket, för på det ska man väl betala arbetsgivaravgift och skatt?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte en aning om det är tillräckligt med 400 kr. Fast å andra sidan om det inte är skatt eller något på de pengarna är det ju lättförtjänta pengar om det enda du behövde göra var att skriva om det :) Och det kan man väl om det är något man själv tycker om och står för. Skulle då jag tänka. Jag gillar inte riktigt reklam på bloggar men jag tror att de flesta brukar skriva att det är sponsrade inlägg eller i samarbete med.. osv. Kör på om du vill! Lägg pengarna på hög ;)

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  3. Sådana erbjudanden har jag aldrig någonsin fått, lär nog inte få heller...
    Om det är bra pris beror ju på hur fort inlägget knåpas ihop. ;)
    Dock tycker jag det är viktigt att inte krävs att jag ska tycka på något speciellt vis för ersättningen.

    SvaraRadera
  4. Åh men vad roligt att få sådan erbjudande! Tycker det är bra att du kan skriva vad du blir erbjuden jag har dock ingen aning om huruvida det är bra eller inte.. Men många bäckar små! Tänker också precis som ovanstående att det beror lite på hur mycket dom förväntar sig att man ska skriva!

    KRam

    SvaraRadera
  5. Jag har bloggat i 7 år och aldrig fått nåt erbjudande om att göra inlägg för pengar. Jag kanske suger på att skriva blogginlägg ;-)
    Ingen aning om det är rimligt eller inte. Håller med Malin B här. Jag har följt några som bloggat länge men som har börjat skriva icke relevanta inlägg om, olika i mina ögon, "lyxvaror" som inte hänger ihop med resten av innehållet i bloggarna. Det står inte om det är sponsrat inlägg eller inte men det känns verkligen så för många gånger har de inte ens provat produkterna utan "visar" bara upp. Jag har slutat läsa de bloggarna för jag tycker inte att det är kul helt enkelt. Det är också en aspekt man ska tänka på tror jag. Om man har sponsade/betalade inlägg ofta kan man nog tappa egna läsare men om det är en risk eller inte får man bedöma själv.

    SvaraRadera
  6. Först vill jag säga att jag hann inte svara på ditt inlägg igår, men jag läste ;-) Jag och min man jobbar heltid! Jag mån-fre! Min man har rullande skift schema så 2-3 dagar i veckan är han hemma! Då är
    Inte barnen på fritids/dagis (man får ens inte det, är det så i alla kommuner?) vi delar på mycket min man och jag! Lite skit i hörnen ligger här hemma också! Vi båda tränar och ger tid till varann för det! Sen har vi faktiskt delat upp olika sysslor här hemma! Mest för att koppla bort hjärnverksamheten för att ha koll på allt (mest jag kanske) men då har han sitt och jag mitt och vi lägger inte oss i när/hur den andre gör det! Annars kan det vara lätt att påpeka och ändå vara där och säga till (jag igen)
    Sen delar vi på Wiggos skola, varann vecka kör vi! Då har man ansvar för frukt, gympapåse, lappar (läxor hjälps vi såklart åt med)detta funkar hur bra som helst för
    Oss och jag kan ärligt talat säga att jag har tid till en massa annat om jag slipper tänka på ett helt hem också!!!
    Ang betalt för bloggar så var försiktigt, kolla upp vad som gäller, man ska betala skatt, ordet "samarbete med..." har betydelse ang skatt frågan! Det är skillnad på att ha en "tävling" eller "utlottning" i bloggen! Allt finns att googla!
    Sv: om julklappar så köper vi till barnen och barnens kusiner, tre st under 9 år! Vi vuxna har julklappsleken! Barnen och jag köper något till Mannen som han får på morgonen!
    Jag får ont i magen av all julklapps hysteri!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp Sandra... det är så i alla kommuner. Eller ska vara. Arbete och studier är grunden för lämning. Och mammaledighet, och arbetslöshet. Inget annat. Typ :-)

      Radera
  7. Det enda jag inte tycker om är smygreklam. Som när flera helt plötsligt gör ett inlägg om försäkringar utan att någonsin ha skrivit om det förut. Och eftersom att jag fick samma erbjudande så vet jag att dom(företaget) inte ville att man skulle skriva att det var ett samarbete. Sånt känns inte ärligt på något sätt.

    Får erbjudande då och då, oftast tackar jag nej eftersom att det inte är något jag står för, en produkt eller en butik.
    Eller för att det är smygreklam, vilket inte heller är helt okej enligt marknadsföringslagen...Så kolla noga vad det är för regler som gäller!

    Annars tycker jag att man gör som man vill. Att tjäna pengar är ju inte fel om det sker på "rätt"sätt=))
    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. 400 kronor för ett sponsrat inlägg? Skulle jag ALDRIG godta. Jag har cirka 170-250 besök på min blogg om dagen. Skulle jag skriva reklam för 400 spänn? Never in my Life. Betalar de 3000-4000 kronor för ett inlägg, då kan man börja pratat om det. Ska man bli en reklampelare, då ska man också ha rejält med pröjs. Dessutom, om alla bloggare ställde krav på högre betalning, skulle sådana här förslag försvinna och företagen tvingas höja bloggarnas lön. Vad kostar inte en annons i en tidning? Vill ett företag ha reklam får de minsann betala anständigt för det.

    SvaraRadera
  9. Jag kan tycka 400 kr är lite lite, jag vet inte riktigt hur många läsare du har men vad jag vet är ju att du har trogna läsare, det märks på alla långa kommentarer du får på varje inlägg så lite mer borde de allt betala tycker jag. Men samtidigt, jag nöjde mig med 200 kr (typ 130 efter skatt) på mina allra första uppdrag när jag började blogga, tyckte att det var lättförtjänta pengar för något jag ändå tyckte var roligt att skriva om, så har man en bra inkomst i övrigt så kanske det bara är att köra och se det som lite extra pengar bara. Numera går jag aldrig med på under 500 kr längre, ofta försöker jag pressa upp priset litegrann och en del går med på det. Jag ska faktiskt sätta mig ner och skriva ett inlägg för 800 kr inatt, det tycker jag är fullt godkänt för min blogg som ändå bara har runt 150 läsare i snitt per dag. Samtidigt som jag tycker dnyahuset har en väldigt bra poäng i sin kommentar, att annonsera i tidning kostar ju massor, att annonsera på en blogg borde kosta lika mycket, på internet finns dessutom oftast allt som skrivs kvar tills bloggen läggs ner. Men det är inte så lätt alla gånger att motstå!

    Och jag tycker du gör helt rätt i att inte ta på dig uppdrag som du inte kan göra ordentligt, tycker det är viktigt att göra inläggen så både företaget och läsarna blir nöjda. Jag tar bara på mig sånt som jag har någon erfarenhet av, sånt jag tycker är bra, skulle vilja testa på eller som jag kan skriva något vettigt om. Också viktigt att jag får skriva ut att det är sponsrat/samarbete eftersom smygreklam inte är lagligt, och jag måste få skriva min egna åsikter, annars tackar jag nej. Tyvärr har jag fått säga nej ett par gånger nu på sista tiden, svider i plånboken men känns bra i hjärtat. Det är precis som Klockarbarn säger, för mycket sponsrat (och som dessutom inte märks ut med "sponsrat") gör att man tappar förtroendet och läsare till slut.

    Oj, nu blev det långt, men det var lite vad jag tycker och tänker :)

    SvaraRadera
  10. Jag förstår att det kan vara lockande att tjäna lite enkla pengar, men själv blir jag väldigt trött på att läsa reklam på olika bloggar, som att man inte får nog av det på andra ställen! Själv har jag alltid tackat nej, även om det inte hade gjort något med lite extra inkomst!

    SvaraRadera
  11. Rent spontant kan jag känna att det är lite märkligt av företag att så att säga köpa inlägg. Om ett företag tycker att man har en bra och intressant blogg som når ut till många tycker jag att det är bättre att fråga om de kan annonsera istället. Det känns ärligare tycker jag från företagen. Kramar Liza

    SvaraRadera
  12. Det är nog jobbigare än man tror att tjäna en hacka på bloggandet. Man får nog ligga i om man få erbjudande på saker som är värda att skriva om. Sen får man skatta för inkomsten men du har ju redan F-skatt så bet R ju bara att baka in.
    /P

    SvaraRadera
  13. Jag har haft min blogg i 6 år men aldrig fått några sådana erbjudanden. Undrar vad det beror på... ;)

    SvaraRadera
  14. Jag har valt att inte ha någon reklam på min blogg. Tycker det är trist med bloggar som har massor av reklam. Klart att tanken har lockat mig ibland... men Nej.
    Ha en fin adventshelg :)
    Kram Christina

    SvaraRadera