fredag 18 januari 2013

Höns och ägg

Snöar lite, lite nu och fem minusgrader. Och grått...igen.
 
Hönsen tycker inte om att vara ute i kylan och snön. De håller sig inomhus i sånt här väder.
Men de bor faktiskt väldigt fint om jag får säga det själv, så det råder ingen nöd på dem.
Höns är trevliga djur. Nyfikna och lättsamma. Om man inte har för många så märker man att de har olika personligheter också. En del utmärker sig mer än andra.
 
 
Jag skulle egentligen vilja ha dem lösgående på tomten men det fungerar inte så bra med små barn och hönsskit för det blir det ju överallt, så det är bäst att ha dem i hage, så kastar vi in gräs och lite gott till dem istället.
 
 
Nu har de kommit igång lite mer med värpandet igen, t o m grönvärparna är på gång.
Har  ni sett så vackra färger på äggen?
 

13 kommentarer:

  1. Så mysigt med hönor på tomten och vad gott äggen måste smaka!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Tack för julhälsningen hos mig! Jag har inte kikat på bloggar på länge, men det är kul att vara tillbaka och läsa om vad alla haft för sig! Vilket urtjusigt hönshus måste jag säga! Och gröna ägg, det visste jag inte att det fanns!! Vi har många vänner som har höns, men inga gröna ägg hos nån. Vi är storkonsumenter av ägg, flyttar vi ut på landet ska vi ha höns!
    Ha en härlig fredag!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Häftigt ett riktigt "hönshusdeluxe":-) Där ser det ju ut som att hönorna har det riktigt bra. Läckert med de olika färgerna på äggen, 2 ser nästan lite gröna ut. Såna har jag aldrig sett. När vi åker hem från jobbet åker vi förbi ett hus där de har höns. Vet tyvärr inte vad det är för sort, de är ganska små och olikfärgade. Nu när det är vinter ser jag dom inte men i den lilla lucköppningen lyser det ett så coolt rött sken. Kan det vara någon form av värmelampa funderar jag? Svårt att säga exakt när de blir mörkt hos oss nu, det är ju skillnad om det är klart väder eller mulet. Igår kom vi hem 16.30 och då var det inte riktigt mörkt, det var sånt där fint blått ljus som det är precis innan det mörknar. Men innan Micke hann få på Coffy vgw-selen hade det blivit mörkt och han fick använda pannlampa på promenaden. I morse hade vi -26 grader.

    SvaraRadera
  4. jamen titta så fint de bor =D

    SvaraRadera
  5. När jag var liten så följde jag ofta med farmor in i hönshuset för att hämta ägg. Det var en speciell lukt därinne som jag fortfarande minns. Fast ska jag vara ärlig så är jag rädd för de flesta flygfän, och ja höns räknar jag till den kategorin. När vi skulle hämta vår hundvalp för några år sedan så hade hennes uppfödare höns som sprang omkring på gården. Han hade lite kul åt att jag glatt hämtade en Rottweiler men inte vågade gå förbi hönsen..:) Förstår dock att det är en ynnest att få hämta nyvärpta ägg och äta... Ha en bra fredag! Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med om hönsen. Vi har åtta hönor och två tuppar. Tupparna är väldigt olika varandra till sättet, kanske är det därför de är snälla med varandra. De behöver inte kämpa om hönorna utan det räcker till dem båda. Hönorna är ju så roliga. Snacka om personligheter. Mina höns var ute länge på hösten och de brydde sig inte om lite snöblandat regn men när snön blev kvar då gick de inte ut. Och de dagar det var blåst och nollgradigt höll de sig inne. Men de var så unga då. Inte så mycket skinn på näbben :)) Nu har vi ju mycket snö och 30 minus. Men vad härligt när våren kommit och snön till sist smält bort från hönsgården. Jag längtar till att få höra tupparna gala högt ut över ängarna.

    Trevlig helg!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  7. Grönvärpande ägg har jag aldrig hört talas om, men bruna ägg tycker jag är så fint och köper om jag får tag i.
    Också vuxit upp med en mormor som hade höns, så höns är barndomsminnen även för mig. Men nog var jag lite
    rädd för tuppen!
    Önskar dig en riktigt trevlig helg!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  8. Dom bor väldigt fint skulle jag säga! :) Ha en skön helg! Anna :)

    SvaraRadera
  9. Tjusig boning hörrudu!
    Äggen i mitt kylskåp ser också ut så där, får från min jobbarkompis snälla svärmor. =)

    Jo, bloggbegär kan byggas upp! ;) Fast erfarenheten säger att det går lite i vågor med åren. Dock är trevliga kommentarer en väldigt stor energikälla!

    SvaraRadera
  10. Så härligt att kunna hämta in alldeles färska ägg till mat & bak. Gillar de fina nyanserna på de bruna.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Underbart! Så vackra ägg i olika färger. Verkligen ekologiskt så det förslår. :-)
    <3

    SvaraRadera
  12. Jättefint hönshus!!! :-) Det hade INTE vi, på den tiden vi hade höns... Så det var en av anledningarna till att jag avvecklade den grenen av djurhållningen. Det var hopplöst jobbigt på vintern när deras dricksvatten frös och man fick ha värmelampor till dem. :-( Men annars så gillar jag verkligen höns - de är supercharmiga! Hade lite uppfödning, och kläckte fram kycklingar både under dvärghöns och i maskin. Håller med dej om att det är bäst att ha dem i inhägnad när man har barn som är så små att de fortfarande kanske stoppar lite av varje i munnen och så där. :-) Och så är de ju lite bättre skyddande mot rovdjur då också! (Det var lodjursspår som jag hittade på vägen här utanför, förresten. Samma dag hade några "experter" från Länsstyrelsen varit och tittat på dem på ett annat ställe här strax intill).

    SvaraRadera
  13. Älskar skylten!
    Min syster har hönshus nu i sin gamla ( ja eller barnens gamla) lekstuga. Tänkte det kunde passa perfekt till henne med en sån skylt.
    var har du köpt den?
    Lena från make a head food

    SvaraRadera