lördag 22 juni 2013

Tuffa klänningar

Nu i sommartid passar det väl extra bra med
att läsa om tjusiga klänningar.
Jag gillar dessa från Rino
 
Kolla in dessa vackra skapelser och framförallt;
läs om kvinnan som skapar dem
 
 
1. Vem är du?
Jag heter Carina och bor i södra Stockholm med sambo och två pojkar på 11 och 8 år.
 
2. Berätta om ditt företag.
Jag har ett klädmärke som heter Rino där jag gör retroinspirerade klänningar.
Själv klär jag mig så gott som uteslutande i klänning – det är det ultimata plagget! Jag försöker att skapa mina egna drömmodeller.
Förutom klänningar så älskar jag retrotyger. Jag samlar textilier från 60/70-tal och syr om dem till vackra klänningar och kjolar. Mitt mål är att alla mina kläder ska bli ekologiska.
 
3. Hur kom det sig att du startade eget?
Det började med en syblogg. Så småningom  började det trilla in beställningar och en butik hörde av sig och ville sälja. Många ville ha samma klänningsmodell, en som jag kallar Prästkrage och till slut bestämde jag mig för att låta sy upp 50 stycken prästkragar. Och de sålde slut!
Friheten i att jobba för mig själv är viktig för mig. Jag jobbar deltid på mitt gamla jobb men de dagar i veckan då jag är i min ateljé kan jag själv styra över min tid.
Ateljén är min fristad.

4. Har du någon utbildning inom branschen?
Jag har gått många kurser i sömnad, mönsterkonstruktion och drapering och så gick jag ett år på Tillskärarakademin också. Snart ska jag gå en kurs i mönsterdesign. Jag gillar kurser.
 
5. Det verkar som det går bra för dig. Hur har du marknadsfört dig?
Jag har inte marknadsfört mig i traditionell mening med annonser och så. Däremot är jag aktiv i sociala medier, tex  facebook, och jag söker upp fina små butiker och erbjuder dem att sälja Rino. Även vänner till kunder hör av sig efter att ha blivit förtjusta i kompisens klänning. 
Tack! Jo det går bra. Visst, jag jobbar mycket och jag har inga pengar, men jag väljer det här livet. Och när kunder tackar för den finaste klänningen EVER eller berättar om hur okända människor kommit fram och gett komplimanger så känns allt värt det.

Carina Lindgren, rino.se
Webshop: rino.se/butik
Facebook: RinoKlader


 
 


8 kommentarer:

  1. Wow vad snygga. Helt i min smak.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa om alla du intervjuar och få tips och ideér ;)
    Ha en fortsatt mysig midsommarhelg!!
    Kramen

    SvaraRadera
  3. ... så pass i min smak att jag väljer att göra ett inlägg på min blogg i dag där jag länkar både till Butik Rino men också till din blogg.

    SvaraRadera
  4. Spännande nu ska jag kika in och titta på klänningarna!

    hoppas du haft en härlig midsommar!

    KRam

    SvaraRadera
  5. så härligt, där ska jag genast titta in, tack för tipset. Kram

    SvaraRadera
  6. rinos klänningar är underbara... trevlig läsning!

    SvaraRadera
  7. Hade aldrig hört talas om Rino, men nu har jag tagit mig en titt på klänningarna och kan inte annat än att hålla med om att de är jättefina!
    Tack för tipset, jag letar alltid efter nya klänningar för klänning är mitt favoritplagg!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset!! Jag ska absolut kika in där! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera