söndag 14 april 2013

Nnuuuuu KÖÖÖR vi

PREMIÄR för en ny inriktning på bloggen!
Låt dig inspireras av kvinnor som kan och vågar.
 
Först ut är Jenny från Kungälv som driver bloggen och webbutiken
 
 
Så här vackert är det hemma hos Jenny
 
Fem frågor till Jenny:
  • Hur kom det sig att du startade din webbutik och varför just inom inredningsbranschen?
  • Jag jobbade på Mio i nästan 10 år innan jag startade min webbutik. Jag var helt fast i inredningsbranschen men arbetstiderna kändes inte särskilt lockande efter det att jag fick barn. Nu lägger jag visserligen ner mer timmar på mitt arbete än när jag jobbade på Mio men jag kan styra min tid som jag vill och kan umgås mer med mina barn än om jag jobbat kvar i butik. Jag har haft en dröm om att starta eget sedan tonåren och då jag var mammaledig kände jag att det var den perfekta tidpunkten.
  •  
  • Hur vågade du, avskräcktes du inte av den hårda konkurrensen?
  • Drivkraften var så stark så konkurrensen skrämde mig inte särskilt mycket. Men visst, det finns ju otroligt många webbutiker och även om det inte fanns fullt så många för ca 4 år sedan då jag startade så var det ändå väldigt många. För min del så försöker jag att inte snegla för mycket på andra utan köra mitt eget race.
  • Blev det som du tänkt dig?
  • Jag tror nog det. Jag hade väl kanske inte vågat hoppats på att jag skulle få hålla på än idag. I början kändes allt så osäkert och jag var tacksam för varje dag som gick. Att det skulle kräva mycket jobb var jag nog förberedd på! Min glada överraskning är att min man tycker att det är precis lika roligt som jag. Han har bland annat hand om bokföring och marknadsföring vilket är två stora delar. Vi kompletterar varandra otroligt bra och har våra olika områden i företaget. Om inte han var engagerad i detta skulle det nog inte bli hållbart i längden att jag la ner så mycket tid på företaget
  • .
  • Kan du försörja dig på butiken eller jobbar du med något annat också?
  • Ja, jag jobbar heltid med webbutikerna.
  • Tips och råd till dem som vill starta webbutik men inte vågar ta steget
  • Har man det som en dröm så kör! MEN man ska nog ändå vara förberedd på vad det verkligen innebär. Jag hade erfarenheter inom branschen sedan tidigare vilket var en trygghet men allt som hade med företagandet att göra var nytt för mig. Men allt sådant går att läsa sig till på nätet så det har löst sig bra. Var beredd på att det är så många fler arbetsuppgifter än att packa upp nyheter och omge sig med fina ting. En arbetsdag för mig innehåller mestadels administrativa arbetsuppgifter. Och var beredd på att det tar otroligt mycket tid och att ta semester INTE innebär att du är ledig. Men man kan väl lägga upp det på två olika sätt som jag ser det. Den ena är att starta en webbutik vid sidan av ett annat jobb och ha det mer som en hobby. Då satsar man inte så mycket pengar eller tid på webbutiken och förväntningar sänks automatiskt. Annars öppnar man en webbutik och satsar fullt ut och måste då vara förberedd på att det kräver enormt mycket jobb och att det tar några år innan man verkligen kan leva på det. I dag är det otroligt lätt att starta eget och öppna en webbutik men desto svårare att hålla den levande år efter år. Tänk efter vad du vill med din webbutik och hur mycket du är beredd att satsa!

 


12 kommentarer:

  1. Vilken härlig inriktning. Tycker det var väldigt bra frågor du hade ställt och man lockades att gå in och kolla hos Jenny och hennes webbutik. Det här blir bra! Glöm inte att "intervjua" dig själv i ett inlägg ;) Det hade jag tyckt va roligt också.
    Ha det gott och kör så det ryker :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt inlägg. Ha en fortsatt fin söndag.

    SvaraRadera
  3. Jätteroligt och inspirerande att läsa!! Tycker också att det var bra frågor och jag kommer definitivt kika in på hennes blogg!!

    BRA ANNA!!!

    KRam

    SvaraRadera
  4. Kul vändning med din blogg. Inspirerande för den som kanske är sugen på att starta eget.
    Kram.

    SvaraRadera
  5. Sv: Tack så mycket! Ja, visst kan man göra stor skillnad med lite färg :)

    Synd att ljuset i sand inte brinner så bra, hoppas du kommer på något bra sätt som fungerar!

    Kul inriktning på bloggen :) Själv drev jag eget företag ett par år men la ner i höstas då jag kände att det blev för stressigt och jag längtade efter en fast anställning och kollegor.

    SvaraRadera
  6. Så kul att läsa!!! Bra frågor och beskrivande bra svar från Jenny :)
    Jag har sett Jennys webbutik tidigare, mycket fina saker har hon!

    Ha en skön kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Nämen så rolig ide och underbar webshop.

    Ja visst är han bedårande =D

    SvaraRadera
  8. Inspirerande läsning!! Har nog haft en tanke om att starta en webbutik så det var matnyttigt!

    Vilken spännande inriktning på bloggen! Ska bli kul att följa och läsa!

    Kram cecce

    SvaraRadera
  9. Så roligt!! Härligt upplägg och ser fram emot mer läsning!

    Jag har länge, länge burit en längtan att ha något eget, däremot har jag fastnat i att jag inte har något att starta. Inget intresse att utveckla på så sätt. Kanske dyker det upp något framöver, vem vet :o)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Att starta eget är nog inget för mig. Men jag är väldigt glad för dom som gör det. Och gladare blir jag då det går bra för dom.
    Sv: Man får inte låna hem glasögonbågar där jag går. Tråkigt men sant. Så det är bara att dra med sig ett helt gäng som smakråd och bestämma sig på plats. Men vet du...det gick bra :)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Vilken mysig blogg du har, roliga ämnen och så :) Kommer säkert återkomma :)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Sv: Så lite så :) Åh tack, det är mina små bebisar! Ja jag såg dom, jättefina ju! Har funderat på ungar på en av mina men tror inte jag skulle klara av att sälja dom sen :/
    Kram

    SvaraRadera