Dags att presentera en driftig kvinna igen.
Sara är en smålänning som jag verkligen beundrar.
Hon driver Ekomarknaden
och jag önskar henne ett stort lycka till med det.
Hon driver Ekomarknaden
och jag önskar henne ett stort lycka till med det.
Vem är du?
Jag är en
aktiv, hemvändande 29-årig Småländska som i september 2012 flyttade tillbaka
hem till Fallhult utanför Hultsfred (sydöstra Småland) från Göteborg där jag
bott, studerat och jobbat i 8 år. Bor nu här tillsammans med bondkatten Dexter
och Border collie valpen Udda i huset som tillhör gården där mina föräldrar har
sina djur. En helt otrolig idyllisk miljö att bo och verka i.
Berätta om ditt företag.
I december
2012 registrerade jag sälj- och tjänsteföretaget Ekomarknaden för att sälja och
förmedla ekologiskt och närproducerat kött från Småländska, KRAV-certifierade
gårdar direkt till privatpersoner, restauranger och caféer. Jobbar även på att
ha återförsäljare (butiker) framöver. Mitt primära säljområde är den lokala
marknaden (ca 10 mils radie runt Hultsfred) samt Göteborg och Stockholm.
Förutom
säljbiten jobbar jag även med guidade turer, evenemang och uthyrning av boende
på gården samt erbjuder föreläsningar och besök på skolor och företag på temat
ekologiskt och hållbar utveckling.
Hur kom du på idén till att starta
Ekomarknaden?
Efter 8 år i
storstaden började hemlängtan ut till landsbygden göra sig påmind på riktigt
och drömmen om att få driva något eget hade växt sig tillräckligt stark för att
jag skulle våga ta steget att lämna en pågående karriär inom
produktutveckling/fordonsbranschen och en trygg, fast anställning för att prova
mina egna vingar på nygammal mark och inom ett helt nytt område.
Det var
mycket som föll på plats under år 2012. Inte bara min mentala förberedelse utan
boningshuset på gården blev ledigt för inflyttning samtidigt som det byggdes
två mindre gårdsslakterier i närheten av gården, vilket gjorde det möjligt för
oss att vidareutveckla och förädla det mina föräldrar producerar på sin gård på
ett enklare sätt. Vilket är något vi inom familjen pratat lite om dom senaste
åren.
I vår familj
har det alltid funnits en stark drivkraft för det ekologiska och närproducerade
och nu när alla förutsättningar började trilla på plats var det bara att våga
ta första steget och satsa!
Hur gör du för att marknadsföra dig?
Via hemsida,
facebook, instagram och twitter samt står på torg- och större marknader
2-4ggr/månad under sommarhalvåret. Att stå på marknader är ett bra sätt
att marknadsföra sig på och möta konsumenterna!
Ingår även i
ett nätverk för småskaliga mathantverkare som heter Bondens Torg som både
fungerar som stöd och kunskapsförmedlare men framförallt ger det en varm känsla
av gemenskap och trygghet alla oss medlemmar/småföretagare emellan.
Har även en
annons i lokaltidningen 1g/månad men det som gett bäst effekt på den lokala
marknaden är gårdsevenemang (som t.ex. lammsläpp) som varit mycket uppskattade.
Sedan är det gamla trogna, "mun till mun" metoden som är det absolut
bästa reklamen och betyget! Men det är ju inget man kan köpa sig till och tar
tid att bygga upp.
Härlig läsning igen!!!
SvaraRaderaVisst är borta bra men hemma bäst så sant!
Kram Sandra
Intressant!! Den här typen av företag behövs det mer av tycker jag.
SvaraRaderaCharlotta
Nog är det sant: "Mun mot mun metoden" är så enormt effektiv. Dock är det som förtroende, det är inte något man får utan något man FÖRTJÄNAR!
SvaraRaderaHärligt med driftiga människor.