onsdag 15 maj 2013

Inredningsvis

Min favorit bland inredningsbloggarna är Inredningsvis
Denna blogg har blivit en av de största inom inredning, på kort tid.
Jag blev ju förstås nyfiken på Maria som driver bloggen och är därför jätteglad
över att hon vill medverka här och inspirera oss andra.
 
koksinredning
 
Bild från  Inredningsvis
 
Fem frågor till Maria.
 
1. Vem är du?
Jag heter Maria och bor i Göteborg närmare bestämt i det idylliska området Kungsladugård. Jag driver bloggen inredningsvis.se som startade i Februari 2012. Jag har en pojkvän vid namn Jon och han har bidragit mycket till att jag började blogga. Vi delar intressen som ö-liv i Göteborgs vackra skärgård, resor och matlagning. Inredning är dock mer min starka sida än Jons haha:)

2 .Hur kom det sig att du startade en inredningsblogg?
Jag ville göra något kreativt men hittade inte riktigt rätt forum. Jon kom då med iden om att starta en inredningsblogg då han märkte mitt brinnande intresse för färg och form. Sen kom mina ideer om bloggens layout och namn naturligt. Jag är ofta sådan när jag kommer igång att kreativiteten brinner på full låga och då är det inget som kan stoppa mig:)

3. Har du sysslat med något liknande tidigare?
 NEJ jag visste absolut ingenting om att blogga innan inredningsvis Ska jag vara helt ärlig så trodde jag att de flesta bloggare var blåsta och utseendefixerade wannabes a la Big Brother. Men SÅÅÅ fel jag hade..då jag under min bloggresa träffat på de mest underbara och kreativa folk jag någonsin mött.
 
4. Hur mycket tid lägger du ner på din blogg/företaget?
 Jag jobbar några timmar hit och dit på dagen. Gillar annars att blogga mycket på kvällen då jag är en obotlig nattuggla:)  Det är skönt att blogga då man lätt styr helt över sin egen jobbtid.

5. Tips till de som vill ta sin blogg lite längre.
 Om man inte vill hobbyblogga utan ha bloggen mer som vinstgivande är en smaksak. Det jag kan säga som främsta tips är VÅGA KONTAKTA och då menar jag allt och alla. Skriv hejvilt till andra bloggar och inspirerande människor som du vill ska se din blogg. Det är även bra att Nischa sin blogg dvs hålla sig inom ett speciellt ämne som inredning, mode etc.Vardagsbloggar i all ära men det tilltalar inte alla människor tyvärr. Det gäller kort sagt att NÅ UT då allt i slutändan handlar om att synas, annars vet ingen om bloggens existens. 

Jag avslutar med att tacka ALLA inredningsvis Underbara följare, utan er och era vackra ord hade jag inte varit där jag är idag....TACK:)

LOVE Maria

 
 
 


18 kommentarer:

  1. Ja Inredningsvis har jag varit inne på många gånger, tycker också att det är en kanonblogg!!! Bra inlägg där igen Anna :) Du hittar verkligen godbitarna!
    Ha en härlig dag!
    Kramen

    SvaraRadera
  2. Njuter av läsningen, inspirerande :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Inredningsvis är en fin blogg, dock håller jag inte helt med det hon säger med att kontakta allt och alla. Absolut ett bra sätt om man faktiskt läser inlägget och ger en vettig kommentar, men annars är det bara irriterande.

    En del postar exakt samma meddelande i flera bloggar och visst är det roligt att få kommentarer, men när man sedan ser att personen skrivit precis så i nästa blogg, och nästa... ja då tröttnar iaf jag! Inredningsvis gjorde just så för nåt år sedan minns jag, och sådant gör tyvärr att jag undviker vissa bloggar...

    Dessutom ska man ju vara medveten om det här med att man egentligen inte får använda andras bilder, även jag gör så ibland så jag ska vara försiktig med att kasta sten, men man har faktiskt inte rätt att göra det och det är viktigt att veta om! Där tycker jag inte nämnda blogg är en bra förebild tyvärr, hon länkar dessutom sällan till fotograf/sidan där hon fann bilderna. Melodys matte skrev ett bra inlägg om det här med upphovsrätt för ett tag sedan för den som är osäker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jantelagen i allra högsta grad.

      Finns en bild på tillgänglig nätet utan bifogad copyright info får man använda den så länge den ej används i direkt vinstdrivande syfte. Dvs. Man får inte sälja någon annans bild, men man får absolut använda någon annans bild för ett blogginlägg om inredningsinspiration. Dessutom på inredningsvis finns en sida med bildkällor - kolla upp det nästa gång du är där.

      Angående kommentarer: Att kommentera på det sättet du beskriver är ett mycket bra sätt att få kontakt med nya bloggare. Svarar bloggaren så kan man då inleda ett online-vänskap där man köra mer personliga meddelanden. Alla har rätt att köra sina egna race. Lycka till med ditt bloggande.

      Next! :)

      Radera
    2. Just det. Jantelagen är alltid poppis att dra till om någon har synpunkter! Eller så kan man se det som ett ansvar att hjälpas åt att sprida information. Jag påpekar också när någon har en tävling och lottar ut vinsterna, det bryter nämligen mot lotterilagen att just LOTTA ut... Varför ska bloggvärlden stå utanför alla andra regler?

      När det gäller det här med kommentarer så kommenterade jag det Maria sa i intervjun med Anna, d.v.s. det som står här på sidan. Ska man inte kunna få det eller hur menar du? Själv utgår jag ifrån att det framför datorn sitter en och annan som inte ännu börjat blogga men som funderar på det. Om nu en person i en intervju säger något som inte är självklart för alla andra så tycker jag att man när man läser intervjun måste kunna få säga att det inte alltid är uppskattat.

      Klart alla har rätt till att köra sitt eget race men då ska man också kunna lyssna på att det inte uppskattas av alla heller! Det ÄR skittrist att få sådana kommentarer i sin blogg som BARA syftar till att dra läsare till sin egen... Det kanske är effektivt i din värld men inte särskilt uppskattat. JAG tillhör dem som inte håller på så själv och som inte uppskattar sådana kommentarer då jag upplever dem som väldigt egoistiska! Då kan man lika gärna hugga till med endast "kika in i min blogg!" som jag ser att väldigt unga människor skriver i en del kommentarsfält.

      Jodå, jag har sett att det står länkar allra längst ner i inlägget, det ni kallar "länktips". Länktips betyder att det är förslag på länkar som jag kan besöka. Det är inte att tydligt berätta var bilden kommer ifrån i mitt tycke! Jag tolkade dessa "länktips" som står långt ifrån bilden att det är nära relaterade ämnen/butiker som jag kan vara intresserad av att besöka. Att det är där nånstans på den sidan ni hittat en av bilderna framgår dåligt. Klart som korvspad är det absolut inte. Synd att ni inte alls kan ta till er något av det jag skriver utan genast börjar använda ord som "jantelag" och "Om man letar fel..."

      Det du skriver om bilder på nätet vill jag gärna ha källa på!! Fotografen har sin upphovsrätt skyddad i mååånga år framåt. Alltid. Ett bra inlägg om dessa regler hittar du här: http://prvbloggen.se/2012/04/24/har-du-koll-pa-upphovsratten/ eller här: http://prvbloggen.se/2012/04/24/har-du-koll-pa-upphovsratten/
      Precis som jag skrev tidigare så är jag inte heller fri från skuld utan det händer att jag "lånar" en bild från Ikea t.ex. eller som idag så skriver jag om Cresent och visar en bild på en av deras cyklar. Tar jag från ngn annans (privata) blogg frågar jag alltid innan. Trots mitt "brott" så tycker jag ändå att man ska informera om det som är korrekt, speciellt viktigt i en större blogg!

      Nu ska jag inte ta upp mer plats i Annas kommentarsfält, men jag vill lägga att jag blir lite full i skratt när både han och hon ska kommentera min kommentar. Härligt med en vakthund:)


      Radera
  4. Vilket fint kakel!!
    Jodå Lilly är fri och njuter i vitsippehagen:)
    Men bara när vi är med. Hon är som en liten vovve.

    SvaraRadera
  5. Hos Maria har jag kikat in tidigare :-) En härlig blogg hon har!
    Grymt jobb igen Anna! Kul med din nya nisch..

    Sv. Tack. Jag tränar med måtta, och nu när det är ljusare ute så kan man ju knyta på sig skorna efter barnen somnat! Jag mår bra av att träna och jag äter allt med måtta också! Inte direkt hälsomedveten,eller jo klart att vi äte rnyttigt hemma, ja det är ju inte pizza varje dag men jag äter med sunt förnuft och en kaka och bulle ja då det slinker ner det med...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Jag TACKAR dig igen Anna för din uppmärksamhet:) du verkar vara en genuint vacker och godhjärtad person på alla plan. Jag ska absolut länka till din blogg från mig:)

    Till kära På selmas gatas lååånga brev ovan ang mitt bloggande kan jag bara säga att det står Bildkällor klarare än korvspad med rosa text på min blogg. Men det är ju så att letar man bara fel hos andra så hittar man många:)

    Ha en underbar helg med hopp om vårsol

    LOVE Maria

    SvaraRadera
  7. Ohhh så snyggt kök, love

    SvaraRadera
  8. SÅ roligt att börja följa dig. Försökte registrera mig men det gick liksom inte. Är själv en egen företagare - KVINNA och vill gärna kunna säga JAG KAN men gud så svårt det är. Vill inte ge upp men det är inte lätt. Snart varit i gång 4 år och drömmer fortfarande om att få det till att bli en succés. Kolla gärna in vår sida: www.soluppgange.se - Varma hälsningar Yvette Lindell

    SvaraRadera
  9. Hej Anna. Trevligt att du kikade in hos mig och lämnade en kommentar, det uppskattas! Jag har nog egentligen haft ett lite längre uppehåll på ett halvår ungefär men annars har det varit minst ett inlägg per vecka sedan 2001. Men som regel blir det ett eller ett par per dag. Men sedan har man ju dagar då idétorkan slår till :D De dagar då fantasin flödar brukar jag skriva utkast som jag publicerar senare eller lägger på hög. Då finns det att plocka ifrån de där "torra" dagarna :D
    Ha en fin kväll och välkommen tillbaka

    SvaraRadera
  10. Det här var en för mej ny inredningsblogg - fast jag har väl inte sökt såna aktivt om man säger, utan har bara råkat hamna på en eller annan sådan emellanåt. Och ibland leder ju det till fortsatta besök - och det kan ju tänkas att den här bloggen är en sådan! Fotot ser iallafall ut som något i min smak - så härligt med både vedspis och kakelugn!! :-D

    Ja, tänk om man kunde försörja sej på att blogga!? Det vore absolut ett "lagom jobb" för mej! Men om jag ska vara lite mer realistisk så skulle jag vara fullt nöjd med ett köks- eller städjobb på några timmar om dagen. Kyrkogårdsvaktmästare eller parkarbetare skulle jag också kunna tänka mej... :-) Ja, egentligen vad som helst som inte kräver en högskoleexamen!! Ett jobb som nog inte finns numera, men som hade passat mej som handen i handsken vore att vara korrekturläsare på en tidningsredaktion!! Jag kan knappt läsa en tidning numera utan att halvt gå i taket på grund av alla stav- och språkfel som artiklarna är fulla av... <:-X

    Ha en jättefin torsdag!! :-)

    SvaraRadera
  11. Det är så roligt Anna att läsa dina intervjuer om kreativa och inspirerande människor. Tyvärr hinner jag inte riktigt titta runt i bloggvärlden så mycket som jag önskar men ska absolut kolla upp Inredningsvis blogg.

    Ha en underbar dag i sommarvärmen!
    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset om bloggen men också om dina tankar om uv-kläder.
    Ha en mysig kväll, nu ska jag spana in den där bloggen. Kram Malin

    SvaraRadera
  13. Ohh hua, krya på er
    kraamar

    SvaraRadera
  14. Så fint!
    Kikar in för att önska en riktigt
    Glad Pingst :)
    Kram Lollo ♡

    SvaraRadera
  15. Det där köket hade man inte tackat nej till..
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Tack för tipset. Kul att du lyfter fram intressanta bloggerskor här :) Kram Nina

    SvaraRadera