Det är så roligt att möta alla er kvinnor som vågar och kan.
Vi är ganska många.
Denna söndag är det dags för Suz på Var Dags Saker att presentera
sig och sin nystartade webbutik.
Fem frågor med fem svar:
1. Vem är du?
Suzann Sjödin Johansson, fyllda 49 år och bor med jämnårig man och en artonårig dotter i villa i lilla Sövde. Trivs bäst på landet, här har vi nära till skogen och Sövdesjön, men också nära till både lilla staden Ystad och betydligt större Malmö om vi skulle få lust till lite stadskänsla.
Jag är uppväxt på landet och i tonåren hade jag häst, var en helt vanlig liten människa som älskade att teckna, skriva uppsatser (typ ensam i klassen om att gilla det) och slukade alla böcker jag kom över.
Jag jobbar som ekonom och har utövat det yrket i över 25 år i lite olika branscher som t ex järnhandel, reklambyrå och arkitektbyrå. Under åren i järnhandeln fick jag också ansvaret för present- och hushållsavdelningen och det var där jag utvecklade mitt intresse för inköp, försäljning och exponering av både inredningsdetaljer, present- och köksartiklar.
2. Berätta om ditt företag.
Jag har länge gått och grunnat på idéen om att starta en liten webbutik med ett handplockat sortiment av favoritsaker. Användbara ting som funkar till dig själv eller att ge bort i present, hitta saker som kan fungera till vardags och till fest. Till priser jag själv kan tänka mig att spendera!
När jag, efter en del års pendlande till Malmö, hittade ett jobb betydligt närmre hemmet började tankarna bli mer genomförbara. Jag gick ner lite i arbetstid och har kortare resor, nu fanns möjligheten att lägga tid på ett företag!
I egenskap av ekonom till yrket har jag naturligtvis räknat och räknat och varit väldigt kritisk till både budget och huruvida det överhuvudtaget skulle gå att få ihop.
Under hela förra året jobbade jag extra som konsulent åt ett företag som säljer heminredning via homeparties och startade då en enskild firma. Men jag kände mig låst i sortimentet och arbetssättet och ville göra något eget, därför bestämde jag mig för att satsa på webbutiken.
(se även inledningen av mailet samt min första presentation på bloggen)
3. Vad ska man räkna med för kostnader när man startar upp en butik på nätet?
Rent administrativt finns ju kostnader för själva webbsidan, om man nu inte har kunskapen att själv sätta ihop den. Det finns väldigt många aktörer på marknaden som erbjuder bra plattformar i alla prisnivåer. Ju mer du är beredd på att lägga i månadskostnad, ju större möjlighet har du att påverka utseende och funktioner i själva butiken.
Jag bestämde mig till slut för Textalk, som jag tycker har en användarvänlig plattform, bra manual och support via e-post. Jag kör deras Lite-variant (deras enklaste) till att börja med och den ligger på 800:- exklusive moms per år. Priset var väldigt avgörande för mig. Det finns gratis plattformar också, men jag hittade ingen som var så användarvänlig. Det beror naturligtvis väldigt mycket på hur duktig du är på t ex html och liknande. Något jag är absolut inte har koll på.
Med Textalk lösning behöver du inte något eget webhotell, men väl ett eget domännamn, det vill säga för att i mitt fall kunna välja namnet www.vardagssaker.se. Jag valde att köpa detta hos Binero men det finns andra att välja på också. Kostar runt 100-lappen per år. Du kan naturligtvis även köpa upp rätten för namnet plus .com, .nu etc etc.
Sen tycker jag det kan vara sunt att ha en företagsförsäkring och här finns det naturligtvis en hel uppsjö att välja mellan. Mitt tips är att börja med att kontakta ditt eget försäkringsbolag och kolla om de har någon vettig lösning som passar dig och din storlek på företaget. Priser verkar variera väldigt mycket, även beroende på hur mycket som ingår.
Till detta kommer naturligtvis kostnader för det lager du tänker bygga upp innan du startar. Vissa leverantörer kan ju även leverera direkt till dina kunder, så där kan du ju kolla deras villkor. Här beror det på om du enbart jobbar med en leverantör eller flera. Eller du kanske rent av startar upp en försäljning av egenhändigt tillverkade produkter.
För min egen del har jag valt att starta med ett mindre sortiment och försöka bygga ut det allt eftersom. Det tar tid att nå ut till en större kundkrets och av både egen erfarenhet och undersökningar som gjorts tar det ett tag innan besökare väl beslutar sig för köp. Konsumenter idag är otroligt medvetna och tar reda på mycket fakta samt jämför gärna, mycket mer när de handlar på nätet än i fysiska butiker där det är mycket enklare att få till impulsköp.
4. Hur mycket tid lägger du ner på Var Dags Saker?
Det är oerhört svårt att bedöma timantal, speciellt när man gör saker man tycker är roligt och brinner för. Men det har varit nödvändigt att ta pauser emellanåt, för att få tid för reflektion.
I flera månader har det gått mycket ledig tid till själva uppbyggnaden av webbutiken, bestämma och lägga order på sortimentet, produktfotografering och sätta ihop texter samt prissätta och få ihop text för villkor om betalning och leveranser etc. Jag har med all säkerhet varit en plåga för familjen!
Nu har det lugnat ner sig och jag koncentrerar mig på att nå ut till så många som möjligt, utan att lägga en massa kostnader på annonser som är en alldeles för hög kostnad för mig i uppstartsskedet. En svår balansgång, syns du inte finns du inte, så jag försöker komma på alla möjliga sätt att synas utan att behöva annonsera😉
5. Hur känns det nu när du startat upp, blev det som du tänkt?
Det är för tidigt att säga än. Jag trodde inte det skulle komma in en enda beställning alldeles i början, men det gjorde det😊 Nu har det stannat av lite, precis som jag trott. Men skam den som ger sig, Rom byggdes inte på en dag! Det här är ett långsiktigt projekt och jag är inte beroende av att snabbt börja tjäna pengar, eftersom jag har ett “vanligt” jobb också.
Det tror jag är väldigt viktigt att tänka på när man startar upp ett eget företag, speciellt i såhär liten skala! Det tar tid innan det börjar flyta in så pass mycket att du kan börja leva på det.
Jag kommer att använda bloggen mycket och jag märker att varje gång jag nämner butiken är det någon ny som kommenterar och ska kika in. Ett första steg!
Jag visste att jag var tvungen att utrusta mig med en stor portion tålamod och det ska bli jättespännande att se var det landar så småningom
åh vad roligt att läsa!! Suz är en av mina bloggfavoriter och hennes webshop är superfin!!
SvaraRaderaHa en härlig dag Anna!
Så härligt med dina presentationer, de är både intressanta och inspirerande!
SvaraRaderaDu är så bra!
Kram
Melodys matte!
Återigen har du lyckats med dina "intervjuer"!! :) Man blir nyfiken varje gång och bara måste
SvaraRaderagå in och kolla hennes blogg.
Ha det gott!!!
Kramen
Tack Anna, jag är så stolt över att få vara med här på din fina blogg och bland alla kvinnliga företagare och inspiratörer:)
SvaraRaderaTackar på min blogg också och länkar tillbaka till dig!
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram
Suz
Så kul att läsa om alla som vågar börjar i liten skala. Har också den tanken att Rom inte byggdes på en dag, det ger hopp om kommande storverk :)
SvaraRaderaOch uterummet i förra inlägget - jättemysigt och inbjudande!
Kram
Jättekul att få läsa detta! Verkligen roligt!! Jag ska absolut kika in dit... det gör jag på studs :-) Ha det gott!
SvaraRaderaÄnnu en härlig läsning Anna :) *tummen upp
SvaraRaderaSka kika in där...
Hoppas ni har haft en härlig och tillfrisknade helg
Kramar Sandra
Hej Anna!
SvaraRaderaJag instämmer med kommentar längre upp, ännu en trevlig intervju!
Suz är dessutom en fin bloggvän och förtjänar all uppmärksamhet hon kan få! Jag har provat hennes webshop och blev jätte nöjd!
Önskar dig och familjen en fin kommande majvecka!
Kram Anna
Där ska jag kika in! Kram Jenny
SvaraRaderaPS Mejlade du mig sen?
Hittade många saker från hennes Webshop som jag skulle vilja ha i mitt hem!
SvaraRaderaFin blogg du har! Kramar
Halloj igen! Ja, jag fick dem och svarade dig. Har mitt mail inte kommit fram? Kolla i skräpposten kanske? Hihi ibland hamnar mina mail där... wonder why? Hihi Men hör av dig om du inte hittar det, så mailar jag dig igen.
SvaraRadera