fredag 31 maj 2013

En talang

Sista dagen i maj.
Då passar det bra att lyfta fram den här talangen.
Annelie driver företaget Design Canvas Varberg och gör helt
fantastiska bilder.
Inte nog med det; hennes hem är också värt att kolla in.
Kika in på bloggen!
 
tavla svart klänning, tavlor i svart och vitt, prints svartvitt, svarta och vita prints, posters, coola tavlor, inredningstips tavlor
 
Här får du lära känna Annelie lite mer.
 
 
1. Vem är du?
Jag heter Annelie Palmqvist och är 44 år. Jag är gift, bor i villa i Varberg och har tre barn som är 20, 22 och 24 år. De två yngsta bor kvar hemma och äldste sonen har skaffat sig egen lägenhet.
 
2. Presentera ditt företag.
Jag är lärare i svenska och bild sedan ca tio år och arbetar fortfarande stor del i skolan men det här med att starta eget företag har funnits i tankarna under en ganska lång tid och år 2011 tog jag steget att låta viss tid gå till eget företag. Just nu arbetar jag 80% som bildlärare och 20% i mitt företag. Jag målar canvastavlor, mest i svart och vitt och oftast efter ett foto som kunden mailar till mig. Enkelt beskrivet kan man säga att jag målar det som kunden själv önskar. Från början var det tänkt att jag enbart skulle måla på canvas, men under senare tid har kunder också efterfrågat handmålat på papper så att det går att rama in på ett annat sätt än med canvas. Nu målar jag även illustrationer som jag låter trycka upp till artprints. En del illustrationer säljs även som original.
 
3. Du gör fantastiska bilder. Har du någon utbildning inom branschen?
Tusen tack! Att måla och skapa är något som varit ett stort intresse sedan barnsben och därför har det blivit en mängd kurser i unga år bara för att det varit roligt, som t ex akvarell och porslinsmålning. Intresset har varit så starkt att jag även gjort liknande val inom yrkeslivet. Jag är bildlärare som sagt, men utbildade mig även till reklamtecknare under gymnasietiden.
 
4. Hur mycket tid lägger du ner på ditt företag?
Oj, det varierar väldigt mycket! Ibland är det mycket att göra och ibland knappt något alls. Ungefär så som många säger som startat en verksamhet baserat på hantverk. Grejen är att det också blir en luddig gräns på vad som är arbete och vad som är fritid eftersom det är både mitt företag men också mitt intresse. Vissa tavlor/prints är inte beställningar utan målade för att jag tycker det är roligt att måla. När jag sedan säljer den...då är det ju svårt att avgöra vad som är vad. Den tuffaste delen var nog att sätta mig in i hur allt fungerar med ett företag så jag spenderade många timmar framför datorn och i telefon innan jag fick grepp om det mesta.
 
5. Vad har du för mål/dröm med Design Canvas Varberg?
En dröm vore att arbeta 60% i företaget och 40% som lärare. Det hade varit en kanonbra mix tycker jag. Läraryrket vill jag absolut inte ge upp, men det vore ju en dröm om jag kunde få mer tid till att skapa själv.
 
 



9 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är!

    Sv. Jo, jag drömmer om ett liv med hästar men med facit i hand är varken jag eller min man särskilt händiga eller har viljan att lägga ner alltför stor tid med att jobba med hus och hem. Jag är nog mer en ridskoletjej som rider en dag i veckan. Med karriärdrömmar skulle vi aldrig ha tid med egna hästar. Och det hade dröjt länge än tills vi skulle ha haft råd...

    SvaraRadera
  2. Tackar och bugar för ett fint reportage! Vad kul!! Ha en riktigt go fredag!

    SvaraRadera
  3. Anneli har en fantastisk fin blogg och hon målar väldigt fint!
    Trevlig helg
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tycker du fick en fantastisk bloggidé Anna och vilken bra mix det är!! Bra jobbat!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Kul att läasa om de som verkligen vågar starta eget och göra sådant de älskar!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Hej Anna! Helt galet, jag har inte fått frågorna, är på språng på en veckas semester. Jag får ju andra mail till den adressen så ja vet inte vad det är som spökar... När jag komer hem så mejlar jag dig istället så du har ett mail att svara på!

    Vi hörs! Tack för ditt tålamod!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. hej Anna!

    Ja visst är jag gärna med på din fina blogg!
    Maila mig om det är ngt.
    lovingladyg@gmail.com

    Kram

    SvaraRadera
  8. Nu har jag fixat min hemsida, hade ändrat adressen till fru martinsson men inte uppdaterat! Illa illa när man är egen företagere.. ;)

    Kram

    SvaraRadera
  9. SÅ fina! Vilken underbar målartalang!

    Kramar

    SvaraRadera