fredag 28 juni 2013

Make & Create

Att pyssla är roligt.
När jag sökte efter pyssel att göra tillsammans med
barnen hittade jag Make & Create.
En helt underbar webbutik/blogg med massor av inspiration.
 
 
Där fastnade jag för de här underbara färgglada
knapparna. Vi gjorde både små blombuketter och fina
kylskåpsmagneter.
 
I dag får ni trevlig fredagsläsning om Helena som driver denna
mysiga webbutik och blogg.
 
 
1. Vem är du?
Jag är 41 år och bor i Vallentuna med min man, två döttrar (snart 6 och 9 år) och två katter. Innan jag startade Make & Create drev jag eget företag i över 10 år inom webb och grafisk design. Mitt intresse för färg, form och pyssel har hängt med sedan barnsben då jag kommer från en kreativ familj med en allkonstnär till morfar och ett pyssel- och handarbetsproffs till mamma. 
2. Berätta om ditt företag.
Jag driver Make & Create Scandinavia AB tillsammans med min kompanjon Jon Jansson. Vi kände varandra sedan tidigare då vi jobbade ihop med en webbutik som sålde ljudböcker. För att göra en lång historia kort så startade jag bloggen Craft & Creativity i september 2011 och den fick snabbt en växande mängd besökare, både från Sverige och utomlands. Jag fick många frågor från besökare som undrade var jag hittade materialet till mina pyssel och med tanke på tidigare erfarenhet av e-handel låg det nära till hands att starta en webbutik och erbjuda handplockat pysselmaterial till konkurrenskraftiga priser. 
3. Det finns en del pysselbutiker. Vad är det som gör din speciell?
När det gäller butiker som säljer pysselmaterial så finns det ett par stora kedjor och sedan är det mest mindre företag, ofta enskilda firmor som sköts på hel- eller deltid. Vår butik vill vara ett alternativ till de stora kedjorna. Vi har ett brett sortiment (idag 2500 artiklar) till priser som tål att jämföras. Vi vill inspirera våra kunder och det är därför vi lägger mycket fokus att testa våra produkter, lägga upp beskrivningar och mönster på bloggen och i butikens Idébank. Det har visat sig vara något som kunderna uppskattar. Går man in och tittar på t ex knappar så hittar man en mängd olika pyssel man kan göra med knappar, inte bara det man kanske hade tänkt sig från början. Ordet pyssel kan ibland ha en lite barnslig klang. På engelskan kallar man det ofta för DIY (Do It Yourself) och det är egentligen en bättre beskrivning. Gör saker själv för att få din egen personliga design på saker i ditt hem. Vi vill inspirera både vuxna och barn att pyssla. Återvinn gärna saker du har hemma och komplettera med färg, tyg, lim, mönstrad tejp eller vad det nu kan vara. 
4. Hur mycket tid lägger du ner på din butik?
Jag lägger ner väldigt mycket tid, både på bloggen och på butiken. På bloggen publicerar jag mina pyssel tillsammans med steg-för-steg beskrivningar och det finns länkar till butiken där allt material går att få tag på. Bloggen är det enda sättet vi marknadsför oss på så här långt. För att hitta nya spännande leverantörer besöker vi mässor, både i Sverige och utomlands. Det är mer än ett heltidsjobb för mig men det är samtidigt mitt största intresse vilket gör att allt inte bara känns som jobb. Jag känner mig enormt glad för att få ägna mina dagar åt det jag tycker är allra roligast - skapa saker, fotografera, inspirera och marknadsföra! 
5. Kan du försörja dig på detta eller har du ett annat arbete också?
Jag försörjer mig på detta och vi är även fler i företaget - min kompanjon och två duktiga tjejer som jobbar på lagret, plus ekonomipersonal. 
 
 


10 kommentarer:

  1. Med risk att bli tjatig, så säger jag att det är så trevligt med dina presentationer! Äntligen kan jag skriva en kommentar, vårt mobila bredband är hopplöst när det är sommar och mycket folk här vi sydkusten. Sommargästerna surfar mycket på sina mobiler, men Telenor borde kunna skicka ut starkare signaler!
    Men läser dina inlägg gör jag varje dag och njuter av dem!
    Önskar dig en skön helg!
    M.E (Melodys matte)

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att kika in hit till dig! Ha en fortsatt go sommar!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med det är en härlig webbutik!!
    Igen, kul läsning!

    Ha en skön helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Hej Anna!
    Tack för att jag fick vara med här och för dina fina ord!
    Önskar dig en trevlig helg!
    /Helena

    SvaraRadera
  5. Underbara färgglada knappar, vilket kul pyssel!=)

    SvaraRadera
  6. Man blir glad av knappbloms buketten! Härligt!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Myisgt reportage! Jag älskar pyssel och gillar starkt den butiken. :D

    SvaraRadera
  8. Svar på lite frågor...Anna! Ja jag ska jobba med mitt företag på Mallis. Målet är att kunna ge coaching/livsstilsrådgivning via Skype och telefon. Har också tankar på att ordna inspirationsresor till ön. Mannen driver ett förs företag och kommer fortsätta med det. Han får resa hem till Sverige kanske 1/mån svårt att säga i nuläget. Det är ett test hur det kommer funka, särskilt med hans företag men känslan är positiv. Vi börjar med 1 år men trivs vi och företagen rullar på ser jag inte det så troligt att vi flyttar hem förrän om ett par år.
    Jag hoppas kunna ge inspiration att våga följa sina drömmar. Vet att många vill men inte alltid vågar. Lycka till med din dröm. Kram :)

    SvaraRadera
  9. Verkligen inspirerande läsning! Kul pyssel och riktigt kul att läsa om en kreativ företagare. Liza

    SvaraRadera
  10. Kul att du också skriver om kvinnor som kan! Det gör jag också - läs mitt senaste inlägg här
    http://brainandsoul.org/what-makes-people-follow-their-dreams

    SvaraRadera