fredag 14 juni 2013

Ung företagare

Dagens driftiga kvinna är ung och framåt.
Jag beundrar ungdomar som vågar satsa och som tror på sin idé.
Önskar att jag själv hade varit sån i den åldern.
Men bättre sent än aldrig!
 
Josefin driver Formvilja Design
 
Våra tjänster
 
Läs och inspireras!
 
 
 
1. Vem är du?
Josefin Andersson heter jag, är 23 år gammal och bor i Skoghall strax utanför Karlstad. För åtta år sen blev jag intresserad av reklambranschen
när vi gjorde en reklamfilm i skolan och därefter läste jag medieprogrammet och lärde mig mer om grafisk design. Efter det var jag absolut säker
på att det var just grafisk design och reklam jag ville jobba vidare med. För ett år tog jag en filosofie kandidatexamen på Karlstads universitet
i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning visuell kommunikation & design. När jag avslutade mina studier möttes jag av en iskall och hård arbetsmarknad som 
krävde flera års erfarenhet för att få ens ett städjobb, så därför valde jag att flytta hem till mina föräldrar (bodde i Karlstad under mina studier) och 
satsa på ett eget företag där jag får jobba med det jag verkligen gillar och på det sättet få möjlighet att utvecklas. Ett annat stort intresse jag har är film
och genom extrakurser på universitetet fick jag möjlighet att göra inte bara en, utan två musikvideor till en lokal artist ifrån Värmland som heter Vilda.
 
2. Berätta om ditt företag.
I april i år, efter en starta-eget-kurs på tre veckor, startade jag upp företaget Formvilja Design. Med ett starta-eget-bidrag i ryggen vågade jag satsa
fullt ut på min dröm om att vara grafisk formgivare. Innan hade jag frilansat lite åt bland annat Film i Värmland med att utveckla affischer och jag
gjorde även Galleri Konstgruvans nya grafiska profil under en praktik. Mitt företag riktar in sig på företag som vill ta fram en ny logotyp, hel grafisk
profil eller tryckmaterial. Fördelen med Formvilja Design är att mina priser är lägre, då jag gärna ser mig hjälpa nystartade företag att komma
på fötter med sin grafiska profil även då deras budget kan vara limiterad. Jag är ung, men det betyder inte att jag inte kan min bransch, utan att
kan kan komma med ny innovativ design och även har ett stort öga på de sociala medierna. Jag har alltid varit en ambitiös person som gillar
att jobba, därför kan jag snabbt leverera material till kunder även om de skulle vara ute i sista sekunden. Det som är viktigt för mig och mitt
företag är att jag jobbar tillsammans med kunden så att kunden blir helt nöjd, därför erbjuder jag alltid en nöjd-kund garanti som du kan läsa
mer om på Formvilja Designs webbplats: http://formvilja.se 
 
3. Du har nyligen startat ditt företag. Hur har du marknadsfört dig?
Jag har som sagt en webbsida, men även en Facebook-sida och ett twitterflöde som jag ser till att uppdatera flera gånger i veckan. Jag har
även använt mig av Google adwords och blocket.se för att marknadsföra mig. Hela tiden letar jag nya sätt att ta plats, och nu i veckan
ska jag medverka på min första mingellunch där jag kan träffa andra egenföretagare för att få tips och nya kontakter
 
4. Har du gjort någon marknadsundersökning innan du startade eller hur kommer det sig att du vågar satsa på din idé?
Nej, ingen marknadsundersökning med enkäter, dock har jag tittat mycket på hur andra grafiska formgivare har utformat sina webbsidor och 
i vilken prisnivå de ligger på för att kunna lägga mig i rätt nivå. 
 
5. Hur ser en arbetsdag ut för dig?
Jag ser till att komma upp på morgonen så att jag sätter mig vid datorn klockan 09.00 varje vardag där jag tittar över mejl och sociala medier. 
Det mesta brukar hända vid lunch då posten kommer och kunder jag jobbar med har tid att ringa eller mejla mig. Men jag tar gärna lunchpaus mellan
12.00 och 13.00 då jag kan varva mer och återfå ny energi med mat i magen. Efter lunch kan det vara så att det är en logotyp som ska börja skissas
på, eller ett visitkort som ska utformas. Och om jag väntar på feedback från kund kanske jag utformar en reklamannons som jag kan använda på
min Facebooksida. Klockan 17.00 väljer jag att sluta för dagen och stänga av datorn. Innan jag går från skrivbordet ser jag till att jag har koll på
vad som ska göras följande dag som till exempel något som ska bokföras eller ett brev som ska skickas.
 
Jag hoppas detta var intressant läsning för dig och dina läsare. Du eller dina bloggläsare är alltid välkomna att kontakta mig för gratis
konsultation om hur de skulle vilja utveckla sin grafiska profil eller liknande på josefin@formvilja.se. Tack för att jag får vara en del av din blogg!
 
 


4 kommentarer:

  1. Sv: Tack för att jag fick vara med! Tror att texten blev som det blev för att jag tryckte enter några gånger i mejlet. Möjligtvis att det då smugit sig in npgra
    i texten som man kanske kan få bort om man går in i html-läget. Ha en bra helg! :)

    SvaraRadera
  2. Sv: Gå till fliken "Design", klicka sedan på "Lägg till en gadget", bläddra ner till "Etiketter" och lägg till den. När du sedan skriver nya inlägg kommer det finnas en liten ruta längst ner till vänster som heter etiketter och där kan du skriva en Kategori som du vill att inlägget ska hamna i. Har själv aldrig jobbat i blogspot. Det verkar vara krångligare än andra där det är lätt att lägga till dessa kategorier. Om du inte förstår min beskrivning så rekommenderar jag dig att söka på Youtube efter blogspot och kategorier så finns det några filmer som visar hur man gör.

    SvaraRadera
  3. Härligt med människor som vågar satsa och följa sina drömmar. Av egen erfarenhet vet jag hur belönande det är att göra just det. Lycka till med dina fortsatta äventyr som egen företagare Josefin. :)

    Kram Lotta

    SvaraRadera