torsdag 28 november 2013

Bloggen - min hobby

Nä, min blogg ska inte bli någon reklampelare.
Efter att ha läst era åsikter i går om sponsrade inlägg så fick
jag mig en tankeställare.
Klockarbarn skrev att hon t ex upplevt att en del bloggare helt plötsligt
börjat skriva icke relevanta inlägg om olika "lyxvaror" som inte hänger ihop
med resten av innehållet i bloggarna. Såna bloggar har hon slutat läsa för
det är helt enkelt inget roligt.
Dnyahuset menar att 400 kr för ett sponsrat inlägg är alldeles för lite. Ska man
bli en reklampelare ska man också ha rejält med pröjs tycker hon.
Jag håller med.
 
 
Min blogg är min hobby, inte mitt jobb.
Jag har varken tid eller ork till att göra reklam.
Jag kommer inte att skriva några sponsrade inlägg OM nu inte jag skulle bli
erbjuden flera tusenlappar för det förstås. Eller få en årsförbrukning med
hundfoder för att jag skriver om just det fodret. MEN det kommer
ju aldrig att hända så jag behöver inte bry mig.
 
 
 


11 kommentarer:

  1. Klart man ska ha bra betalt för reklam, de betalar ju massor på andra ställen. Men hur du gör tycker jag ska vara beslut fattad på egen känsla och vilja. Gillar din blogg så bara du är du kommer jag läsa oavsett!
    Ha en härlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Men tycker ni inte det är ok med reklam om man är noggrann med vilka produkter man gör reklam för (att man gillar dem själv och kan stå för dem) och att det sker i lagom dos? Reklamen får ju inte ta över bloggen. Givetvis ska det mesta vara givande blogginlägg, ärligt skrivna från hjärtat.

    Ja visst gör han fina saker Anna! Kika in på www.tapplars.se för att se hans sortiment av egentillverkade hantverk i skinn. (Har en tävling på min blogg där man kan vinna två fantastiskt vackra ljusmanschetter i lammull som han tillverkat.) Må så gott!

    SvaraRadera
  3. Precis så tycker jag också. Sen tipsar jag fena om saker jag gillar, eller varnar för saker jag ogillar.
    /P

    SvaraRadera
  4. Huvudsaken det känns bra för dig, då är det rätt beslut. Reklam eller inte är något som engagerar många och det finns både bra och dåliga sätt att ha och göra reklam på. Jag gillar inte reklam men på en del bloggar kan jag ha överseende med det. Beroende på hur det ser ut och hur det görs. Men helst vill jag slippa. Har ingen aning om hur jag kommer att göra själv i framtiden om än jag är säker nu på att jag aldrig kommer att ha reklam på min blogg. Jag har svårt att tro det..

    Ann-Louise

    SvaraRadera
  5. Jag tror att man får gå på sin egen magkänsla. Jag skriver ibland om företag eller produkter på min blogg, men det har varit för att jag gillar dem och inte för att jag har fått betalt. Får ibland erbjudanden men har hittills avstått för att det inte har känts vettigt. På Livåleva är det däremot annorlunda eftersom en viktig inkomst är de annonsplatser vi säljer. Däremot har vi satt upp gemensamma riktlinjer för vad vi tycker är ok. Vi skulle aldrig låta ett företag som vi inte kan stå för annonsera i vårt magasin. Bra att du lyfter frågan till diskussion. Kramar Liza

    SvaraRadera
  6. Jag skriver ganska många sponsrade inlägg och tänker också att nånstans måste jag börja. Företag betalar inte ut stora summor till en liten blogg, men börjar man så kan man växa och tillslut tjäna mer pengar. Dessutom tycker jag att det är kul och min blogg blir mer varierad. Sen är jag alltid noga med att de inlägg jag skriver ska kännas relevanta för mig och min blogg.

    Sv. en master är en tvåårig avancerad påbyggnadsutbildning med lite snävare inriktning än den inom kanditatprogrammet. Den ger också behörighet till att söka vidare in till forskarutbildningen om fyra år - vilket är min dröm just nu. Kram.

    SvaraRadera
  7. Hej
    Jag gillar din blogg . Är ju själv "ny " i bloggvärlden så detta med reklam har jag inte ens reflekterat över. Har som mest följt några hundtränarkompisars bloggar . Men ett årsförbrukning av hundmat och tugg ben hade varit toppen ju ;)
    Ha det gott när du bloggar vidare

    SvaraRadera
  8. Slipper också gärna reklam på bloggar. De var nyss en våg av bloggar som skrev en massa om dukar och liknande produkter i samarbete med en viss textil/inredningkedja. Just sådana inlägg kan jag bli less på. Men jag förstår också de som "lever" på sina bloggar och de vill ju ha sin inkomst varje månad.

    Kul att du tittade in hos mig. :) Jag pluggar till byggingenjör. Så jag har ett halvår kvar av min kurs sedan så ska jag ut i arbetslivet igen. :)

    Ha en fin dag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Det är ett spännande ämne du tar upp. För min del gör jag det som jag själv tycker om, precis som med bloggen i övrigt. Men jag tror att det är väldigt olika hur en tänker om detta vilket också visar sig i kommentarsfälten. En får helt enkelt följa sitt eget hjärta, då blir det bäst tror jag :)

    Tack, jag hoppas att skatten kommer att gilla den :) Åh, Bamse är fin med. Hihi, vi får se när skatten börjar sova i sin säng vad den tycker om mobilen :) Ha en superhärlig fredag <3 Jennie

    SvaraRadera
  10. Kul att höra att vi kunde bidra med lite givande åsikter! Ha det gott! och du, jag tror visst att du kommer att bli erbjuden bättre pröjs i framtiden. Snart står hundfoderföretagen och bankar på dörren.

    SvaraRadera
  11. Låter som ett klokt beslut.
    Tack för fina ord om vår adventskalender, och jag hoppas barnen kommer uppskatta den. Trots att vissa paket innehåller nya ekologiska lakan, strumpor, och ekologiska kläder;)
    Kram och ha en fin advent
    Annie

    SvaraRadera