lördag 2 november 2013

Vinterbostad

Stort och fint ska det vara i en vinterbostad tycker jag.
Fastän man är kanin.
 
 
En hage att vistas i även vintertid är en självklarhet hos oss.
Skulle inte ha hjärta till att låta kaninen sitta instängd i en liten bur
bara för att det är vinter. De behöver ju röra på sig även då och vintern
brukar ha en viss förmåga att bli väldigt lång. 
Här är vår jätte Jens på bild bland löv och stubbar.
 
 
Stor bur och stor hage ska de ha och hos oss har de även nyfikna
och sällskapliga grannar.
 
 
I dag har jag gjort rent och fint i deras burar.
En fördel med att ha stor hage är att de aldrig lämnar någon avföring i buren,
de skapar en egen toalett på ett bra ställe i hagen istället.
Tack för det säger jag.
 
 


21 kommentarer:

  1. Jag tycker att de verkar ha det väldigt bra hos er, de där söta kaninerna! Bästa lördagen till dej!

    SvaraRadera
  2. Inte dumt att vara kanin hos er!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så fin han är, Jens! Han ser ut att gilla att ligga ute. Så fint kaninerna bor med hus och stor uteplats. Hur många kaniner har ni?
    Mina barn är vuxna, 38 och 35 år.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Dröm gården för kaniner, vad fint de har det! Vi har vanligt lyse till hönsen, så vi släcker helt på en gång. Har inte märkt att det påverkar hönsen på något sätt. Men vi har timer så de alltid har samma tidslängd på ljuset och det tror jag har betydelse ändå.
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Underbara foton och ord Anna! Jag riktigt längtar efter kanin när jag läser om dina. Hade en dvärgkanin för många år sedan som blev riktigt gammal och var jätte mysig. När jag tog över honom från en familj där ena dottern blivit allergisk satt han i en bur på en hylla i ett förrådsrum i deras källare. Vansinnigt! Han fick sedan bo lös inomhus mesta delen av tiden.
    När jag läser om djuren ni har hemma tänker jag vad priviligerade era barn är som får växa upp med djur omkring sig. Kaniner och höns, underbart! Ja men hund har vi i alla fall!!
    Trevlig söndag! Förresten, Brasilien låter som ett spännande resmål. Jag har aldrig varit i Sydamerika, det lockar mig inte lika mkt som Asien och Afrika. Men en dag så....!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Härligt att se att de har så fint med stor yta att vara på. Ha en fin helg! Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med kaniner!

    Huset vi köpt ligger i samma lilla samhälle som vi bor i nu. Det var en prioritering då vi köpte, för store killen har haft ångest över detta i säkert 2 års tid - att behöva byta skola! Så nu slipper vi det :)

    SvaraRadera
  8. Åh vad mina barn skulle tycka det vore mysigt med en kanin eller flera! Det har de minsann bra hos er! Ett kaninparadis!

    Kram

    SvaraRadera
  9. En sådan där hage hade inte vi till mina kaniner när jag växte upp! Inser nu att de måste haft det bra trist vintertid i sina burar, men den sista jag hade var ju så tam att den sprang ute mycket! Den var till och med mig in i bostadshuset även om min mor
    inte uppskattade det! Jens är en riktig snygging! Du tar så fina foton att det riktigt syns hur mjuk och len han är!
    Önskar dig en fortsatt skön helg!
    kram M.E

    SvaraRadera
  10. Vår lilla Cocko går på låda. Perfekt då vi har honom inne och man gör rent varje dag. Jur. Gamla har dina kaniner blivit som mest?
    Cocko är 8 år! Rasen Hermelin kan ju bli gammal men det känns lite som om han går på övertid. I sommras var han lite kass och jag vågade inte vaccinera. Nu vet jag inte om jag vågar ta in honom i vacc-programmet igen. Just nu är han ju inne men till våren vill jag ju att han ska ut i "utebruken" igen. Vi har ju Gulsot och Myx....som du säkert känner till.
    Tävlar gör han ju inte längre så för den skull spelar det ju ingen roll. Pest eller Kolera, känns det som.
    /P
    http://dogladyn.blogg.se

    SvaraRadera
  11. Saknar min fina ”Sotis” när jag ser bilderna. . . gammal och grå blev han efter 13 år.

    Kram N

    SvaraRadera
  12. Vad härligt för dina kaniner att ha den möjligheten! Så fin han är er jätte ;)
    sv: Jag hittade det på Jysk, kändes som en bra lösning, billigt, lös dyna som man kan klä om, och
    perfekt höjd för Linus.
    Ja livscoachmötet var väldigt spännande. Lite för personligt bara känner jag för att ta upp i bloggen ;) Det
    handlade mycket om att få kontakt med sin guide.
    Tycker det är jättesynd att jag inte får träffa dig i Huseby, men det är tyvärr inget att göra något åt. Jag
    kan iaf köpa dina ljus :)
    Ha en härlig söndag!
    Kramen

    SvaraRadera
  13. Åh vilken mysig blogg!
    Jag försörjer mig inte på mitt smide än, men inom kort :) Just nu har jag två andra jobb också.
    Ja, egentligen har jag allt till salu, är det något jag inte har hemma så fixar jag det. Vill du ha armband så vill jag gärna veta vilken omkrets det är på handlederna i fråga :)
    Mia

    SvaraRadera
  14. Å, vilka underbara kaniner! Vi hade också kaniner för många år sedan när barnen var små. Otroligt gosiga djur!
    Ha en fin dag och tack rara du för dina fina ord inne på min blogg.
    Kram Christina

    SvaraRadera
  15. Så himla fint med stenen som "trappa" in till buren! Fiffigt! :)
    Och bara för att jag är nyfiken så måste jag fråga, isolerar ni buren på något sätt när det blir riktigt kallt och snö?
    Kram!

    SvaraRadera
  16. Hej Anna,
    Jag kom precis på att jag helt glömt bort att svara på din fråga hos mig!

    Jo, det är samma pappa till mina barn. Och det är en vanlig fråga jag får, eftersom det är 9 år mellan dem. Det enkla svaret på detta är att när vi fått vår stora tjej så sa min sambo att han inte ville ha fler. Väldigt tråkigt tyckte jag, men man kan ju inte tvinga någon att skaffa barn. Men han var väldigt nöjd som det var. När han sedan sa att han kunde tänka sig ett till, då efter ungefär 8 år, så var jag inte sen att nappa på det! :)

    Kram Jennica

    SvaraRadera
  17. Ohhh så sööööta och så fint de bor

    SvaraRadera
  18. Jag hade gärna varit kanin hos er, så rent och fint och du har rätt. Det borde vara alla kaniners rättigheter att ha det så.
    Hoppas marknadbestyren går bra. Här känns det lite mört idag vet inte om det beror på helgens marknad eller om det beror på träningspasset i gårkväll. (kanske både och)

    Önskar dig en fin vecka och tackar för alla söta kommentarer hos mig
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  19. Så fint ni gjort! Får sån inspiration av att se hur andra har det i sina stallar, hagar, burar... och hem till sig själva förstås ;o)
    Är det något jag älskar så är det fiffiga lösningar med alla möjliga saker som ibland inte alls är tänkt till just det. Gillar kaninens hönät ;o) Om det finns något jobb med sånt så skulle det passa mig utmärkt! Djurstallsinredare... ja, why not - finns det?! ;D Visa gärna fler bilder från Era stallar, kul att se (eller maila mig vet ja!)

    Våra kaniner står tyvärr i burar men har vinterbur att gå ut i och skutta mer fritt. Tanken finns att bygga som ni gjort, lite mer hönsgårdsstil. Får bli ett vårprojekt!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  20. Härligt att se hur fint ni tar hand om era djur och ni månar om deras trivsel!!
    Kaniner har vi med haft en gång i tiden ...riktigt trevliga djur :) och så söta förståss!!
    Önskar dig en fin ny novembervecka
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  21. Åh han ser ut att må riktigt gott :) Stort och fint ska dom ha det, jag skulle aldrig kunna stänga in min kanin i hans lilla utebur igen eftersom han nu bott på altanen i flera år och får gå fritt där på vintern och sommarnätterna när han inte är på gräset. Man ser verkligen på ögonen hur ledsen han blir när man stänger in honom i det lilla utrymmet.

    SvaraRadera