måndag 4 november 2013

Tung känsla

Förr tyckte jag denna tiden på året kändes ganska tung.
Mörkret hade jag väldigt ont av, nästan en deprimerande känsla.
 
Så är det inte längre, tack och lov.
Jag kan bejaka mörkret bättre nu, se det lite mer positivt.
Tror det beror en hel del på att jag är så nöjd med tillvaron.
Slipper stressa iväg i mörkret tidigt på morgonen och sedan komma hem när
mörkret lagt sig. Usch, det tyckte jag var tufft.
 
 
Nu kan jag till och med uppskatta mörkret.
Tända ljus och njuta av lugnet.
Även hönsen har fått en liten lykta vid sin ingång.
 
 
 


24 kommentarer:

  1. Härligt!! Här stressas det lyckligtvis inte iväg i mörkret på morgonen men jag kan få lite dåligt samvete när man cyklar hem på kvällen och det är mörkt! Känns som att man kommer hem så himla sent fast det inte alltid är så!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt när man känner att man blir lite vän med mörkret.
    Att det går att stå ut och till och med njuta.
    Då är man nöjd, precis som du skriver.

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  3. så fint med en liten lykta till hönorna!
    jag försöker också bejaka mörkret (bra ord för det hela). Det är inte min favorit, men man får se positiv på det hela!
    Tack för dina ord hos mej om min kreativitet, känns inte som något jag skulle satsa på att jabba med, men vem vet vad framtiden har i sitt sköte?! Kul är det iallafall!

    SvaraRadera
  4. Men så gulligt dom har det hönorna =) Och skylten är för bedårande.
    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  5. Klart hönsen ska ha en lykta också.
    Jag tycker mörkret är mysigt, men det är skönt att vi har olika årstider för jag skulle inte vilja ha det mörkt hela tiden.
    Ha en fin kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  6. Skönt att du inte längre har den känslan när mörkret kommer. Men i år känns det som vi har lite extra tur då vi fortfarande har ganska varmt och det nog gör att vi är ute mer, ger ju mer ljus och energi tror jag i alla fall.
    Ska ni på höns mässan i Halmstad?
    Kram

    SvaraRadera
  7. När snön kommer så blir det lite ljusare ute....och det gillar jag, både ljuset och snön, hihi.....men snön kan komma lagom till advent och försvinna i februari ;)))....tänk om man fick som man ville ;))............jag har också haft lite höns......men vi gjorde oss av med dom för drygt två år sedan........då hade jag haft dom i sex-sju år............det var kul när dom fick kycklingar, hihi....
    kramis bia

    SvaraRadera
  8. Hej,
    Tusen tack för dina rara ord inne hos mig!
    Så mysigt ni har det på er gård med kaniner och höns.
    Jag hade höns förr och saknar att ha det. Har inte möjlighet just nu, men vem vet...kanske i framtiden igen.

    Kram, kram, Carina

    SvaraRadera
  9. Här kommer jag din motsatta sida ;-) Jag åker när det är mörkt och ja nu blir det ju mörkt vid fyra då är jag hemma igen!!
    Jag gillar mörkret (iaf nu i början) jag tycker faktiskt att det är mysigt och avkopplande och komma hem, varva ner och bara få vara och stänga in sig lite inte en massa måsten att man måste ta tillvara på hela dagen för att det är ljust ute nä då tom jag behöver lugn o ro...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Men det är väl nästan det som är det värsta med mörkret, när man behöver ge sig ut i det? ;) De vintrarna som jag har pluggat och inte varit tvungen att ge mig av hemifrån varje dag är de vintrarna som har varit lättast att hantera tycker jag!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Mörkret har jag inte så mycket emot, tycker nästan det är lite tryggt, men det här hopplösa regnandet och blåsten får mig låg.
    Jag är i behov av att vara ute mycket, långa promenader och bara vara utomhus är så skönt!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  12. Ja, ljus är en ren nödvändighet så här års. Vad skönt att du börjat trivas även med denna årstid. Det är ju inte så mycket man kan göra åt den så då är det ju lika bra att acceptera.

    SvaraRadera
  13. Skönt att du känner att mörkret inte är lika tungt längre. Det är lätt att låta sig tyngas av mörkret och kylan. Jag har ju som du förmånen att vara min egen och det gör att jag kan se till att ta mig ut och ta vara på ljuset lite varje dag och det känns som att det gör november oändligt mycket enklare att ta sig igenom. kramar Liza

    SvaraRadera
  14. Jag är ju sån som trivs väldigt bra i mörkret, men den här månaden är nästan lite för depressiv för mig till och med, sååå grått och tråkigt överallt. Skönt att du känner att du klarar av den bättre numera i alla fall :) Och snart kommer snön och ljusar upp, det blir trevligt.

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det blev mörkt så fort iår, så fort vi ställde om klockan, blev det mörkt! Tycker det brukar komma lite mer smygande annars... Jag har inga problem med mörkret, det går alldeles utmärkt - däremot vädret! Jag är i vanliga fall inte "väderkänslig", men som det är nu - blött, slask, dis, grått - usch! Jag vill inte kliva upp!
    Idag ska vi mest ligga under täcket och kurera min minsting!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  16. Så fint det blev med lyktan. Japp för att orka mörkret krävs ljus ljus och ljus samt ett gott te;)
    Önskar dig en fin vecka
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  17. Hej Anna!
    Jag är ingen höst eller framförallt vinter människa heller men tycker att även jag bemöter dem bättre numera. Inte minst denna höst när jag är föräldraledig och kan vara ute en hel del med barnen på dagtid och slipper gå upp tidigt och fara iväg. Igår tyckte jag hösten kändes tung och seg, regn, regn och mörker, så vaknar man idag till solsken och ljumma vindar (iaf plus 10 ute) och plötsligt känns hösten så lätt igen! Solsken förgyller livet, bara konstatera!
    Önskar dig en fin dag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  18. Jag har nog tvärtom fått lite svårare och svårare med hösten. Men det är lite från dag till dag. Jag jobbar ju hemma mycket, värst är då den där tiden på eftermiddagen då det börjar mörkna och det liksom är varken ljust eller mörkt. Eller dom där dagarna då det är dagsljus men ändå inte.... Det är då det är riktigt skönt att komma iväg hemifrån riktigt tidigt ibland och vara på ett stort kontor då det knappt märks vilken årstid det är. Men, det är bara att åka med och vänta in våren ;=) kram Milla

    SvaraRadera
  19. Känner precis som du. Det beror nog på att jag dragit ner rejält på tempot. Jobbar så mycket jag vill och hinner ut en hel timma på morgonen, när det ljusnat, innan jag ska börja jobba.

    Du undrade hur våra hundar är med kaninen. Cocko är så van vid hundar så om en hund skulle komma i full fart mot nätet, rör han sig inte ur fläcken, eller leker med.
    Våra hundar ser honom som en i flocken då vi bestämt det så. Ren lydnad alltså. Men om, OM kaninen skulle vara lös och börja springa, då blev han nog nypt, väldigt fort.
    /P

    SvaraRadera
  20. Jag har inte heller något emot mörkret och du har ju massa vackra ljus och tända med =D

    SvaraRadera
  21. Hoppas jag kommer också så långt!
    Kram

    SvaraRadera
  22. Nej, har svårt med mörkret. . . gillar tända ljus, men det är också det enda.

    Kram N

    SvaraRadera
  23. Vad härligt att du är nöjd med tillvaron:) Och visst är det mysigt med tända ljus denna mörka tid:) Kram

    SvaraRadera
  24. Jag försöker också göra det bästa av mörkret och boar in mig ordentligt hemma med ljus, filtar och annat mys.

    SvaraRadera