onsdag 15 januari 2014

Yoga - något för mig?

 
Min kropp, min själ, mitt andetag.
Så står det på Malin Berghagens bok om yoga och bara det
gjorde mig nyfiken på att läsa boken.
Jag har börjat intressera mig mer och mer för yoga och lånade en bok till
om det häromdagen när vi var på bibblan.
Plöjde igenom den väldigt fort och bestämde mig sedan för att jag vill
också prova på.
I boken står det att genom att utöva yoga får du en stark och smidig kropp
och du övar upp din styrka och flexibilitet. Även din insida blir vackrare
eftersom du mår så mycket bättre. Yogan lär dig att leva i balans och harmoni
i både kropp och själ.
 
 
I morgon ska jag testa för första gången.
Jag tror det är bra för min stela rygg och hoppas jag kommer att gilla det.
 
 


21 kommentarer:

  1. Låter intressant. Kan yoga vara något för mig som är rörelsehindrad ibland? Vill gärna hålla mig i form även då jag inte kan gå.
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Jag älskar yoga! Det är en sak jag aldrig släpper oavsett hur mycket det än är i livet.
    Finns massor av bra vägledning att hämta. Båda Malins böcker är väldigt bra.

    Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja dig Anna :) Ge det en chans så tror jag absolut att du kommer gilla det. Först i början känner man sig smidig som ett kassaskåp :) men det ger med sig och man känner hur mjuk och smidig man blir av yogan.
      För att inte ge upp för lätt tror jag det är viktigt att inte jämföra sig med andra utan lyssna till sin egen kropp vad den klara av och mår bra av.

      Lycka till! / Birgitta

      Radera
  3. Att yoga är skönt, saknar det faktiskt och tänker börja igen, en dag. Tror du kommer tycka det är skönt

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  4. Intressant ....
    /Kram Kram

    SvaraRadera
  5. Den boken är verkligen jättefin! Hoppas du kommer tycka om yogan!

    SvaraRadera
  6. Klart att du ska testa det. Jag kör yoga för att hålla kroppen mjuk och för att få lite lugn i själen. Funkar bra. Kram och lycka till, ge det lite tid bara. / Pia

    SvaraRadera
  7. Om man blir så snygg som Malin tänker jag också börja:)

    SvaraRadera
  8. Yoga är säkert jätte bra. Jag har provat två gånger när jag jobbade på mitt gamla jobb men mer blev det tyvärr inte. Har en vänina som går en gång i veckan och tycker att det fungerar jätte bra. Blir kul att höra vad du tyckte!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vad bra att du nappade på yoga du med hihi......boken läste jag ut i går kväll.....jag brukar bli mör i kroppen när jag har yogat....lite darrig...fast jag har hållit på ett tag.....men jag yogar periodvis faktiskt......ett tag yogade jag varje dag.....det är ju en färsk vara som allting annat inom träning och motion....Malin har kommit ut med en bok till nu...ska försöka få tag i den också ;)).....men kan man låna hennes bok på biblo ?....eller var det en annan bok du menade ?....kram från bia

    SvaraRadera
  10. Vad roligt!!! Jag har yogat till och från de senaste 3-4 åren, det var riktigt skönt när jag var gravid! Tänk på att första gången är första gången och det kan ta några gånger innan man "lär sig"
    Lycka till och berätta gärna hur du kände (om du vill förstås)

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  11. Å, berätta!!!
    Jag är nyfiken på "hur det är".
    Skulle vara kul att gå på en "prova på" och testa för att få egen erfarenhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar finnas nybörjargrupper & då kan man ofta testa en gång & känna efter innan man bestämmer sig för att gå hela kursen. Ring till en yogastudio i din stad, de brukar vara glada & flexibla :) jag kan också tipsa om att många "yoga-lärare" kan tänka sig att ge ut ett par "privat-pass" innan man börjar i en grupp som hållit på lite längre.

      Radera
  12. Hej!

    Ja..det var ett tag seda:-) Det blir lätt att man halkar ur kommenterandet…har själv inte varit så flitig på sistone.
    Hoppas allt är bra med dig!
    Är också sugen på att prova yoga…har varit länge. Tror att det är en jättebra träningsform!

    Vad gäller mitt samarbete med Önska går det tillbaka tre-fyra år i tiden. Jag hamnade på samma tillställning som de som startade Önskaföreningen. Vi satt och pratade och de blev nyfikna på min blogg och hörde av sig senare och…ja…på den vägen är det:-)

    Nu ska jag ta tag dagen och väcka barnen! Önskar dig en fin torsdag!

    Kram Cecce

    SvaraRadera
  13. Jag har testat yoga lite över nätet men kommit fram till att jag behöver göra det "live", fixar inte att förstå via en skärm... Har länge velat och funderade på att börja denna termin men så har de yogan sent på måndag kväll och jag måste åka in till stan. Eftersom barnen har aktiviteter i samma stad tisdag - torsdag blev jag lite bekväm där... ytterligare en dag i veckan att åka in och komma hem sent.. vet inte hur jag ska göra men jag vill så gärna.

    Hur var det? Lika bra som "alla" säger? Spännande att få höra.
    Har också sett Malins bok och skulle gärna läsa den. En recension? :o)

    Ha det gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Hej Anna!
    Så kul att kika in här igen! Tack för hälsningar inne hos mig under tiden. Vi kom hem från en vecka i solen igår kväll. Så underbart att för några dagar slippa bylsa på barnen tjocka kläder och bara få njuta av sol och bad. Hoppas kunna göra inlägg snart men blogspot bråkade imorse och ville inte lägga till foton.
    Yoga- spännande säger jag! Jag är också nyfiken på det! Reste vid ett tillfälle i Indien ensam under några månader och träffade då på många yoga- och meditationsentusiaster. Provade på meditation men aldrig yoga. När jag får mer tid (dvs barnen ngt äldre iaf) skulle jag kunna tänka mig att testa yoga. Känns som en sund motionsform för både kropp och själ. Fast å andra sidan får jag mkt av det under hundrundorna också. ja inte smidighet kanske!
    Ha en toppen dag! Här är det snöblandat regn som gäller!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Testade för första gången i helgen :-)

    Tog helt slut och sov i många timmar efteråt. Det sägs att man gör av med ca 1000 kalorier under ett 90 min pass och dessutom i 40 graders värme. Tänker absolut prova igen. Tror stenhårt på det där med balans i kropp och själ.

    Kram N

    SvaraRadera
  16. Jag har aldrig testat yoga, men funderar på att prova. Det startar upp nya kurser till veckan och jag har en kollega som är ledare, så jag ska fråga henne lite, vilket pass man ska testa.

    SvaraRadera
  17. Såå fint och intresssant!!
    Önskar dig en fin fortsättning på veckan
    ~Lollokram~

    SvaraRadera
  18. Vad roligt med yoga. Gillade du det? Jag har testat en gång och kommer knappt ihåg hur det var. Borde verkligen prova fler gånger. Kram kram

    SvaraRadera
  19. Igår började jag på yoga och idag har jag världens träningsvärk! Men det var så roligt!
    Hoppas du kommer att gilla det!
    kram viktoria

    SvaraRadera