torsdag 2 januari 2014

Baka mer bröd

Hönsen verkar inte sörja sin tupp.
De har ju tio stycken till att välja på, så en mer eller mindre
kan jag tänka mig att de tänker.
Fyra ägg har de värpt till oss i dag så de verkar inte heller ha blivit
chockade över det som hänt, det är lite märkliga djur men så trevliga.
 
 
Här har vi haft ännu en skön ledig dag.
Vi passade på att baka grova kringlor, så lätt och så gott.
Jag skulle egentligen vilja baka mer bröd, är trött på bröden som
finns i butiken. Antingen är det för mycket socker i dem eller några
andra konstigheter och tillsatser.
Tipsa gärna om bra brödrecept!
 
 
Här är en till som gillar bröd, ja, han gillar faktiskt det mesta som
går att äta. Han har också lätt för att få tag i allt som finns på bordet när
han är så hög och ibland händer det att han tjuvar något när vi inte ser.
Den lilla rackaren.
 
 
 


25 kommentarer:

  1. Inget slår hembakat, men det går inte alltid att prioritera det tyvärr. Hoppas ni får ett riktigt
    härligt 2014!!
    Kramen

    SvaraRadera
  2. ser underbart gott ut...!
    Och angående det där med badhus, där är vi ofta då vi bor nära. Det gäller bara att vara snabb ner i vattnet, så kanske ingen hinner att se?!? :-)

    SvaraRadera
  3. Usch läste om höken, vilken otäcking!!!
    Det är ju så gott med hembakat och ju mer man gör det desto lättare kommer det in i vardagen :-)
    Ibland är det gott med köpebröd
    God fortsättning
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Önskade att jag tog mig mer tid till att baka matbröd, dels för att det är gott och jag vet att det inte är några konstiga tillsatser i brödet men också för att det doftar så härligt av nybakat bröd, men oftast är det något annat som prioriteras och det blir en limpa köpebröd i kundvagnen istället för ett paket jäst. Men det behöver faktiskt inte ta så lång tid att baka matbröd och när det väl är i ugnen sköter det sig ju självt. Jag har ett recept på filmjölksbröd som är enkelt, bara är att röra ihop och sedan in i ugnen. Brödet är proppat med goda nötter och torkad frukt och kan därför upplevas lite kompakt men vill man kan man alltid minska ner på mängden frukt och nötter och prova sig fram. http://minlillakokvra.blogspot.se/2013/08/filmjolksbrod-med-nyttiga-notter-och.html

    // Birgitta - Min Lilla Kokvrå

    SvaraRadera
  5. Här kommer några brödtips :-)
    http://www.tasteline.com/Recept/Svarmors_Matbrod
    http://www.kronjast.se/recept/kesobullar-0
    http://www.halsa.se/mat-dryck/recept/matmuffins-2/
    Hoppas länkarna funkar!

    SvaraRadera
  6. Sv: Jag gillar att svara på listor, få se om jag orkar hela året ut. (tur att det finns nåt som heter tidsinställda inlägg) Vi börjar bli piggare, mest bara envis hosta kvar. Jag är ganska bra på att hålla humöret uppe!
    Fin hund, förresten!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hembakat bröd lyxigt gott och egentligen enkelt men något jag nästan aldrig tar mig för tyvärr!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Man tröttnar snabbt på köpebröd. Jag har en hel del recept på bloggen, mest surdeg men även annat.
    Tråkigt med tuppen, vi har också haft ovälkommen påhälsning och det är lika sorgligt varje gång.

    SvaraRadera
  9. Vad gott med hembakat bröd. Jag bakar sällan, men kanske borde man ta tag i det nu när det är ett nytt år och allt...

    SvaraRadera
  10. Jag har en surdeg och försöker verkligen baka men jag är tyvärr urusel. Men jag själv äter lite bröd.
    /P

    SvaraRadera
  11. Vad otäckt med tuppen! Djurens värd. Glömmer aldrig när räven slog till på mormors gård och på något sätt lyckats ta sig in i hönsgården.
    Det låg döda höns överallt, han hade roat sig kungligt kan man säga.

    Baka bröd ska jag göra i helgen!
    Jag brukar oftast göra filmjölksbröd, det går snabbt och behöver inte jäsa och man kan variera med smaker i all oändlighet.
    Men i helgen ska jag ge mig på att baka grekiskt lantbröd, får se hur det blir.

    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  12. Tur i oturen att ni har så många fler tuppar. Men rackarns otur ändå. Även om rovfåglar såklart också måste äta gör det ont.
    Vad duktig du är som bakar bröd och står i. Det är så gott med hembakt bröd men som tur är äter vi så sällan bröd att jag slipper ha dåligt samvete över att inte hinna baka ;)

    SvaraRadera
  13. Hej Anna!
    Instämmer i din recension av köpebröd. Nog tröttnar man på det! Jag har en man som är duktig på att baka bröd. Han gör de godaste av baguetter bl.a. Jag försöker också baka en del. Inte sällan blir det småfranska ur barnkokboken "Vi bakar" som hängt med mig sedan barnsben. Det går relativt snabbt men ändå med jäst i och busgott. Bakade det igår em och serverade tillsammans med fisksoppa. Mums!
    Ngn gång köper jag bröd på bageriet. Det är faktiskt inte så mkt dyrare än det tristare i mataffären men innebär ytterligare ett stopp vid handling.
    Våran goldenkille har också räckvidd och han har blivit en brödtjuv sedan barnen kom. Han tycker det är mkt praktiskt när vår 4-åring lämnar bröd på tallriken i rätt höjd eller kanske viftar med en varmkorv på låg höjd. Buse!
    Trevlig helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Nej fy så trist med rovfåglar hos hönsen. Hua! Vi har haft lite sånt också men klarat oss rätt bra med tanke på att våra går lösa på gården så ofta. Hoppas nästa tupp blir lika bra!

    Jag bakar i stort sett allt vårt matbröd och testar ofta lite olika bröd. Uppskattat av familjen och tar inte så lång tid om man planerar.

    Här kommer lite tips:

    Plattbröd (jag bakar dem i gjutjärnspanna på vedspisen men går lika bra i "vanlig" stekpanna på "vanlig" spis):

    1 liter fil
    1 msk bikarbonat
    lite honung eller sirap
    lite salt
    Rågsikt tills du får en lagom konsistens på degen.

    Baka ut med vetemjöl till tunna kakor och stek på båda sidorna.

    Grötbröd:

    ½ dl havregryn
    2½ dl vatten

    Kokas i någon minut och tillsätt sedan 50 gram smör. Tillsätt sedan 2½ dl mjölk.

    Smula ner ½ pkt jäst i bunke och tillsätt lite honung och lite salt. Häll över lite "gröt" blandning och rör ut jästen, sedan på med resten av "gröten".

    Blanda i brödkryddor om du vill och sedan vetemjöl (ev. lite rågsikt) till en ganska lös deg. Jäs i ca 1-1½ timme.

    Lägg ut klickar av degen på bakplåtspapperbeklädd plåt och jäs medan ugnen blir varm på ca 200 grader.
    Grädda i ca 20-30 minuter, tills de fått färg och är klara. Jättegoda!

    Jag höftar ganska mycket när jag bakar men det blir oftast bra :o)

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Brödet ser verkligen gudomligt gott ut!

    SvaraRadera
  16. Gott med hembakat bröd...tyvärr så bakar jag nästan aldrig...
    Svar på din fråga: man kan kalla mej "hemmafru" hihi....sköta hemmet är mitt "jobb" ;))....min rygg är inte så jättebra helt enkelt....men det funkar iaf ;))...jag yogar och promenerar för att hålla mej i form.....
    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Älskar hembakat men det har blivit lite för lite av den varan den senaste tiden. Lycka till med din wordpressblogg! Jag löste ett problem idag bara för att upptäcka att ett nytt dykt upp ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  18. Usch, jag är riktig usel på att baka, så här blir det bara köpebröd än så länge, fastän man vill bli av med allt socker och att kunna spara pengar... men jag ska försöka skriva av tipsen ovan och försöka baka i mitt nya hem snart :)

    Sv, förstår er till fullo!

    Och det där med tittarsiffror, igår hände något utan att jag gjorde något själv. Så det kanske var att jag skrev till dig här inne, för statistiken flög i luften! Även om ingen ny person lämnade någon kommentar, var det jättetrevligt iallafall :-)

    Ha en fin fredagkväll fina du!

    SvaraRadera
  19. Jag har ett smidigt recept på kalljäst bröd: ca 4 dl vatten, 5 gr jäst, 2 dl durummjöl, 6 dl vetemjöl, en gnutta salt (ev linfrön, russin, solrosfrön...) - rör ihop till en kladdig deg (justera mängderna mjöl och vatten, de är inte exakta!), sätt på en plastfolie och låt vila över natten (eller över dagen) i kylskåp. Häll ut degen på mjölat bakbord och vik ihop den några gånger eller knåda den. Gör bullar. jäs i ca 30 min och grädda i 250 grader i 15 min, gärna på het plåt och med kallt vatten i botten på ugnen. Eller gör en limpa som får jäsa ca 1 - 1,5 h. Grädda i 250 grader i 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ca 15 min till (eller till 97 grader i limpan med stektermometern.)
    Egentligen ska det vara surdeg i också, men det går bra utan. Jag gör ofta dubbel sats när jag ändå håller på.

    SvaraRadera
  20. Mums för bröd, det är ju så gott med hembakat.
    Skönt att hönorna inte sörjer tuppen för mycket och att det inte ställde till det mer för er.

    Önskar dig en skön kväll
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  21. Åh vad det ser gott ut! Kan du inte lägga ut receptet?
    Kram

    SvaraRadera
  22. Nu har jag läst ifatt! Dessa rovfåglar är otroliga i sin styrka! Stackars tuppen, vad han ska ha kämpat!
    Vi har ju så mycket rovfåglar nere vid sydkusten och jag vågar inte ens ha hundarna ute
    själva. Är de ute själva kommer de stora fåglarna och seglar över tomten och det har hänt
    att de dykt efter hundarna! Såg en stor hare som de tagit, men tappat!
    Nu blev jag sugen på att baka kringlor!
    Önskar dig en skön helg.
    Kram M.E

    SvaraRadera
  23. Hej Anna! Vad roligt det är när man hittar tillbaka i bloggandet :-)
    Ja, jag sålde det ena företaget. Både jag och kollegan kände att det var dax och lämna vidare. Vi hade gett företaget allt vi kunde och nu ägs det av 4 härliga tjejer. Det känns så bra. Just nu är jag anställd och på G att starta nytt igen :-)
    Nej nu ska jag läsa ikapp här inne, det ska bli så kul.
    Önskar dug en strålande start på 2014.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  24. Mmmm, vad det där brödet ser gott ut. Hembakt bröd är absolut det godaste!

    Minns ej om jag skrivit god fortsättning på det nya året här tidigare eller ej,
    så för säkerhets skull önskar jag dig och de dina en riktigt god fortsättning på det nya året!

    Christina

    SvaraRadera
  25. hehe! Igenkänningsfaktor: H Ö G !

    Vår 2 1/2-åring har lärt sig att säga till på skarpen när Lussemaja kommer, så att inte hans mat slinker ner i hennes mage, som det gjorde när han var lite mindre...
    Men så fort någon vänder ryggen till så tar hon! & fort går det! ;)

    SvaraRadera