fredag 10 januari 2014

Samvetet gnager då

Som hundägare kommer man ut i ur och skur.
Men i går var en sån där dag då det regnade hela tiden och mörkret
föll tidigt över vår by. Därför blev det bara en liten vända till brevlådan,
som ligger några hundra meter bort, för Cecar och mig. Han blev överlycklig
när jag sa att nu vänder vi och går hem igen.
Men jag får alltid dåligt samvete när vi inte kommer iväg på en riktig promenad.
Det händer väldigt sällan att vi hoppar över men de få gånger det händer gnager samvetet.
Jag tycker att har man hund så ska den rastas ordentligt, inte bara lufsa runt i trädgården
eller ta en runda runt kvarteret.
Hundar behöver motion och stimulans och det är man skyldig att ge dem annars
ska man ingen hund ha.
Tycker jag.
 
 
I går blev det mycket sånt här slappande för min vän men i dag ska vi ut och traska igen .
Såklart.
 
 

17 kommentarer:

  1. Vilken härlig bild! Han ser ut att njuta!

    Om det vore upp till pälsbollen att bestämma så skulle han ligga i sängen jämt...
    Vi går ut en runda på 1½ timme på morgonen(det är därför jag går upp klockan 03), sen under dagen är han hos hundvakten med hundkompis så på kvällarna är han ganska trött, då blir det kortare svängar.
    2 ggr i veckan är vi på hundträff på kvällstid för att han ska få leka så mycket som möjligt då + träning i grupp då också förstås.
    Han var inte van vid att leka med andra hundar innan han kom till mig så han behöver mycket hundlek.
    Tror ibland att en del människor kanske inte förstår hur mycket en hund behöver....Utan man tänker mera på gullandet och myset.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Tack för dina rara ord hos mig ♥
    Här var det också mysigt & inspirerande!

    Vår Galgo Espanol-flicka är också åtta år. En riktig soffpotatis, som avskyr när det blåser, snöar, regnar eller är kallare än +10.
    Älskar mat (helst stulen, det som ligger i matskålen är inte alltid lika trevligt), sköna mjuka sängar, soffor, filtar & plädar, att ligga bredvid en varm människa som helst kelar med henne hela tiden & att jaga eller bli jagad, helst av en annan vinthund.
    Några likheter med Cecar?

    SvaraRadera
  3. Tycker att både människor och djur bör rastas ordentligt varje dag ;-)

    Men har inte heller fått till mina promenader i det här vädret, så himla trist.

    Trevlig fredag!

    Kram N

    SvaraRadera
  4. Vilken fin hund...och härlig bild ;))............det låter bra med promenader....jag promenerar också ....ibland även power walk....sen yogar jag hemma...går inte på studio....så himla skönt att tända ljus och ha det tyst och yoga......jag har läst mej till övningar...har köpt boken Yoga med Malin (Berhagen)...den är jättebra....det handlar om hela livsstilen...och hennes liv, den kan rekommenderas ;))...förut gick jag på Gym....men det är inte min grej, fast det är ju jättebra förstås.....meditation är också bra för hela människan (vet du säkert )...man blir ju lite lugnare och även ryggen blir bättre tycker jag....men det var ett tag sen nu för mej...men jag ska ta tag i det igen nu.....det blev en lång kommentar, hihi.....ha en fin fredag vännen!
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Hundägarens eviga dilemma... Vi brukar komplettera med annan stimulans när det blir för lite promenader. Lydnad och sök inne funkar bra på vår bordercollie-labbeblandning. Fast han är en riktig slökorv :) Nu får vi hoppas på bättre väder i alla fall!

    Ha en fin dag!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig en rejäl promenad och stimulans!! Okej för någon dag då
    Kanske! Jag tänker på alla hundägare som lämnar sina hundar ensamma hemma när de åker t jobbet! Finns det inte någon "timme-regel"
    Med hund har man ett stort ansvar, Wiggo vill ha hund, men ikke, det finns ingen tid (och ingen lust heller just nu för det)

    Hoppas det blev en ordentlig promenad idag sen kan ni slappa tillsammans och ha fredagsmys
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  7. Ibland når man inte ända fram, hur gärna man än vill. Jag tycker din hund verkar väldigt nöjd ändå, av bilden att döma. Jag vill varna dig för den blodsugande vampyren som du nämnde i din komentar till mig. Klicka inte på deras adress för då inbillar jag mig att de kommer tillbaka oftare.

    SvaraRadera
  8. Så sant. Förstår vad du menar med dåligt samvete, dock verkar Cecar ha det ganska gott ändå:) Jag håller med dig om kläder. Tycker det är superkul att handla till Lovika, men det blir inte mycket till mig själv inte:) Kram

    SvaraRadera
  9. det är nog sant...
    det är lite som med barnen, jag tycker att det är min skyldighet som förälder att se till att de kommer ut och får lite frisk luft på lediga hemmadagar. Nu är de ju så stora att de kan vara ute själva, men det har ju varit en och annan utevistelse i regn och rusk. Det har vi ju alla mått bra av, egentligen!
    Önskar dej en härlig start på helgen!

    SvaraRadera
  10. skönt att ha hund och komma ut i alla väder

    SvaraRadera
  11. hejsan. ett tag sedan jag var och läste hos dig nu. det där med tuppen var ju inte kul, råkade själv ut för det, en fin silkestupp och säkert 10 hönor, vet ff inte vad det var för djur som gjort det, tråkigt som sagt. Så kul att du öppnat webb butik, jag håller oxå på med det men det tar tid. Ha det så gott.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  12. Jag håller egentligen med dig men när man är ägare till en sådan hund som Edith så får man ibland helt ge upp tanken på långa promenader om man inte vill bära henne. Hon har dagar då hon helt enkelt tvärvägrar och lägger sig platt och ingenting kan få henne att gå en promenad. När hon var valp fick jag rådet att gå ändå men det slutar med att jag drar en hund som ligger på rygg efter mig och det är helt klart ett sämre alternativ än att inte gå någon runda för oss båda ;)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. VIlken underbar bild på Cecar :) Ja jag mår också dåligt om inte Zacco har fått ett par rejäla rundor under dagen,
    vissa dagar får man inte ihop det men då kompenserar jag nästan alltid upp det dagen efter ;)
    Ha en mysig fredagskväll!
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Ibland önskar jag att mina också var "fryshundar". Men icke, i ur och skur, i vått och torrt. Det är nästan så vår ena, Nike, får mer energi desto värre väder det är.
    Dottern tränar ju agility tillsammans med en matte och hennes Italienska vinthund. DÄR har vi en som fryser och avskyr att bli blöt.
    /P

    SvaraRadera
  15. Jag har ständigt dåligt samvete för det, eftersom jag i perioder knappt kan gå alls. Hoppar jag på kryckor kan jag bara hjälpligt komma ut med Alvin i trädgården för att låta honom kissa. Barnen får ta rundor med honom (och jag ogillar att lägga det ansvaret på dem, speciellt de gånger de inte vill - ibland gör de det med glädje) och mannen tar honom på längre promenader, men i vår familj måste vi vara två vuxna med delat ansvar för Alvin för att det ska vara optimalt. När jag inte kan blir det färre promenader :( Men att göra sig av med honom för att min kropp strejkar... åh :(
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och när vi köpte Alvin var inte min kropp skruttig lika ofta som den blivit med åren. Hade jag mått så här när vi började fundera på hund hade det aldrig varit ett alternativ. Kram igen.

      Radera
  16. Tack och lov verkar inte mina hundar lida av en innedag då och då, utan det är nog jag som blir mest rastlös av att inte få komma ut på långpromenaderna! Värst är det när det är smutsiga vägar och jag måste duscha, kamma och föna två hundar varje dag!
    Några minusgrader ser jag fram emot just nu!
    Kram M.E

    SvaraRadera