måndag 28 januari 2013

Hund - ett måste

När jag var liten önskade jag mig alltid en hund.
Längtade efter att få ha en alldeles egen, som bara var min.
Men jag fick det aldrig och tur var väl det för ska du ha hund som barn så måste föräldrarna också vara intresserade, annars blir det inget bra.
 
 
I dag har jag Cecar, han är femte egna hunden i mitt liv.
Den bästa hund jag haft, helt klart.
 
Hund är ett måste för mig, det känns inte alls bra annars.
En hund ger så mycket kärlek och glädje.
Det är bara positivt för mig att ha hund, nä, jag hittar faktiskt inget negativt.
Bara lycka.


22 kommentarer:

  1. Här var det mannen som inte kunde tänka sej att vara utan hund, så nåt år efter att vi hade flyttat ihop så skaffade vi en borderterriervalp - och en cockerspanielvalp! (Med några månaders mellanrum). Å vad de där båda hundarna hade ROLIGT tillsammans - liksom vi med dem!!!

    Sedan dess har det passerat ytterligare några jyckar, och de senaste åtta åren så är det en svart cockerkille som gäller. Egentligen inte vårt val av ras, utan vår dotters, men som sagt var så var det ju ingen ny ras för vår del - fast att de kunde ha så-å-å mycket och jobbig päls var vi faktiskt inte helt förberedda på! <:-) Men har vi inte rakat av honom all päls på dessa åren, så ska vi nog stå ut några till!! (Jag tycker nämligen att totalt nedklippta/renrakade pälshundar, oavsett ras, är så-å-å-å fult...)

    Trevlig måndag på dej!! :-)

    SvaraRadera
  2. PS! Vanvårdade och feltrimmade pälsraser är naturligtvis ännu värre än nedklippta!! Vår cocker ligger starkt på gränsen till att vara ovårdad just nu, men vi SKA fixa till honom bara vi får en halv dag till övers. För så lång tid tar det (minst!!) när man ska envisas med att göra det själv... Phu! DS!

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig, jag ville ha en massa djur när jag var liten, men fick "bara" en zebrafink.. Nu har jag tre katter...:)

    Ha en fin dag!

    Kraam Izabell

    SvaraRadera
  4. Jag kan hjälpa dej med många negativa saker med att ha hund!!
    Snöstorm, ösregn, hagel och storm... Ut i ur och skur. Sen kan man självklart vända på det......
    Skojar bara, det positiva övervinner det negativa med råge och lite till.

    Sv: finns många andra, mindre vinthunds raser som körs mycket i agility. Vi har en väldigt mysig Italiens vinthund på klubben. Men de är ju mycket mindre än vad din är. Men visst finns det alternativ.
    /P
    http://pernillaochpuma.blogg.se

    SvaraRadera
  5. växte upp med hundar jag med, saknar att ha hund men kan inte nu då maken är allergisk
    önskar dig en uundebar ny vecka
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Håller med. :) Vi hade ett uppehåll på några år eftersom jag blev så sjuk. Men nu har vi en mindre ras som även jag klarar av och glädjen hon ger är så ofantlig. Hela familjen mår bättre sedan hon tog sina första stapplande valpsprång här hemma på golvet. SÄÄÄRLEK! =)

    SvaraRadera
  7. Håller helt med dig, en hund är ett måste, och vi hade inte heller egna hundar, men passade många ofta samt var dagmatte åt två rottisar i många år =D

    Så underbart blogginlägg =D

    SvaraRadera
  8. Så tänkte jag med så mer än två kan vi ej ha, hehe

    SvaraRadera
  9. Ja, ett liv utan hund hade känts tomt.
    Kram.

    SvaraRadera
  10. Håller med dig, utan våra fyrfota vänner hade vi varit mycket kärlek fattigare <3
    Supertack för tipset på min blogg :) jag har redan varit inne och beställt!!
    Såå mycket roliga saker där fanns ;)
    Ha en härlig dag!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Han är verkligen fin din Cecar och verkar väldigt snäll :-)
    Hoppas du har fått en bra start på veckan, kram!

    SvaraRadera
  12. Hundar är livet! Jag skulle aldrig klara mig utan mina.Så klart behöver man inte ha så många som jag men jag har ju kennel så då blir det lite fler...
    Hunden ger ovillkorlig kärlek.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Känner igen mig i allt du skriver! Jag började tjata om en hund så fort jag kunde prata ungefär. Mamma och pappa försökte muta mig med både kanin och hamster istället men det var en hund jag ville ha. Båda mina föräldrar har alltid haft hundar under sin uppväxt och när jag var 11 så fick jag äntligen en golden retriever. Ja hon var ju allas hund, för precis som du säger så blir det ju så att de vuxna måste vara med på det. Fast jag tyckte alltid att hon var lite extra mycket min:) Hon blev hela 15 år och jag sörjde henne så otroligt djupt.

    Kärleken till hundar består, det är mitt liv och mitt intresse. För ett par år sedan fick jag ju på grund av sjukdomen ge bort min Lovis som jag haft sedan hon var valp. Hoppas att jag en dag kan ha hund igen för utan det är livet inte helt.

    Ang. inlägget om semester så vill jag ju säga Värmland såklart:) Men det passar nog bättre när barnen är äldre. Mitt "andra landskap" är Östergötland där mina morföräldrar kom från och där familjen fortfarande har stuga. Söderköping är underbart vackert med sveriges finaste glasscafé som heter Smultronstället och göta kanal som rinner där. Delar av Madicken spelades in där... Norrköping är en fin stad och Kolmården ligger ju där. För att inte tala om skärgården. Så det är mitt tips:=) ´

    En stor kram skickar jag nedåt småland:)

    SvaraRadera
  14. Så klart man måste ha en vovve att pussa på.
    Mysig hund du har och fint namn.
    Kramar

    SvaraRadera
  15. Fyrbenta vänner är så fulla av kärlek :)

    SvaraRadera
  16. Vad roligt det var att ha lite läsning att ta igen! Många fina inlägg! Min C vill också ha hund men tyvärr lär hon nog få vänta tills hon blir stor. Jag skulle iförsig kunna tänka mig en men vi jobbar alldeles för långa dagar så det känns inte ok. Tur vi får låna svärföräldrarnas gamla terrier så hon får mysa av sig lite!
    Ska bli spännande att se vilket märke det blev på fotvårdscremen!

    Kram Sara

    SvaraRadera
  17. Vilken mysig blogg du har!

    Hundar är underbara. Tyvärr har vi ingen nu men har haft greyhound tidigare, just nu är det katter som gäller. Men den dag vi inte jobbar så mycket blir det hund igen.

    Ha det gott!
    Elin

    SvaraRadera
  18. Visst ger dom kärlek dom där dreglande godingarna ;) min man hade hund när
    Vi träffades men sen dog han och han (vi) skaffade ingen ny. Men visst är hundar underbara!
    Ska man ha hund så tycker jag att man verkligen verkligen måste ha tid, det är allt
    För många hundar som är ensamma hemma för länge och det är "fy skäms" !
    Ang mina vikter så har jag 1 kg på varje fot/ben! Det blir tungt efter ett tag även om det kanske inte låter så mycket!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  19. Har aldrig haft någon hund faktiskt och jag vet inte, det är liksom aldrig något som jag ens har funderat på faktiskt. Men jag förstår att de som verkligen älskar att ha hund inte kan tänka sig att leva utan dem :)

    SV: Jo, sex år är lång tid, men det blir liksom vardag att blogga tillslut. Det är ju SÅ himla roligt (för det mesta). Jag har inte funderat så mycket på det där att tjäna pengar på bloggen. Jag tror att det är svårt och att för att lyckas så behöver man säkert nischa sig mer än vad jag skulle vilja göra. Det är kul för de som lyckas, men jag tror att det ligger VÄLDIGT mycket jobb bakom... :) Jo, jag har tagit tjänstledig från mitt jobb för att läsa vidareutbildning till distriktssköterska. Utbildningen är på 75 poäng så förhoppningsvis är jag klar i november ågon gång!

    Tack för din rara kommentar inne hos mig! Kul att hitta hit :) ha det fint! kram Anna

    SvaraRadera
  20. Känner igen det där! tjata tjata och tjata tills jag fick en hund när jag var 17, och genom att lära mina föräldrar så är de inne på sin andra nu då de med fastna! ljuvliga voffar! :)

    SvaraRadera
  21. Jag är uppvuxen med hund, vi hade alltid jakthundar då min pappa jagade...
    När jag sedan flyttade hemifrån var det tomt. Skaffade då en katt, som blev lite som en hund. ;) Men när han "gick vidare" slog vi till på en hund iallafall. Men nu lever han ju sitt pensionärsliv och tyvärr blir det ingen ny "sedan", har haft farmor som dagmatte alla dessa snart 12 åren och nu orkar hon inte med några sådana uppdrag mera och att skaffa hund och lämna den 8-9 timmar/dag går jag inte med på.

    SvaraRadera